Zdeněk píše:Nic píše:Nebo je v Tobě uvědomění skutečnosti, kdy Nisargadatta je ve Tvém srdci tím Mistrem, kterým jsi TO? Je Maharaj Tvým pravým Já? Jsou všichni tím jediným Bytím, kterým jsi?
K tomu viz Mu! koan: "Mnich se zeptal čínského zenového mistra Džóšú: Má pes buddhovu podstatu? Džóšú odpovídá: Mu!". Což je zesílený zápor.
Jistěže Alexander znal Nisargadatta knihu Já jsem To, to byl jeden z důvodů, proč za ním jel. Nisargadatta mu to rozcupoval, a i v průběhu toho cupování si Alexander uvědomoval Nisargadatty "úžasnou realizaci". Vzhledem k Alexandrově typu silné osobnosti to všechno ale nakonec dospělo k bodu, k existenciální revoltě, kterou Alexander popisuje ("jakoby se na to čekalo"). Jinému by stačil třeba jen Nisargadattův úsměv.
Ty vůbec netušíš o čem to celé je, protože jsi namyšlená koza, citáty jako kyjem mávající. Je to úplně směšné a trapné dohromady.
Koán „Mu“ není logickým popřením ani potvrzením. Je to „zastavení mysli“, odříznutí od duality ano–ne, od představ, že Pravda je nějaká forma, tvar, vlastnost, jméno....
Pes jako jméno, tělo, forma buddhovu podstatu nemá — právě proto mistr odpovídá „Mu“. Ale samotná existence, samotné Bytí, ze kterého i pes povstal, je jenom Buddha-podstata.
Znamená to nehledat pravdu v obrazech, slovech, představách, tvarech, formách, jménech. Všechno jsou to uzely na provaze, které brání vidět, že provaz je i každém uzlu pořád tím jedním stejným provazem.
Když mysl hledá: „Má to buddhovu podstatu, nebo nemá?“, odpověď „Mu“ je jako meč, který to celé usekne. Zůstane jenom Jednota Bytí mez představ, o které se nedá říct ani „má“, ani „nemá“.
Proto i s Nisargadattou — nejde o osobu, která mluví nebo nemluví. Všechno to jsou tvary, které buddhovu podstatu nemají. Ale samotná skutečnost, která se skrz ně projevuje, je TO. A to není jiné v Tobě, ve mně, v psu, v každém okamžiku.
Voláš po meči, který by rozetnul uzel na provaze. Samo sebou pokud možno raději nějaký cizí uzel, aby to rozseknutí nebolelo.
Připomíná mi to koan s husou v lahvi. Mniši dostali úkol - představit si velkou živou husu a vedle ní láhev s úzkým hrdlem a tu husu do té lahve dostat neporušenou. Všichni si lámali hlavy až jeden mnich vykřikl: "Mám to, husa je v lahvi."
Problém s uzly, problém s myšlenkou, že jsi jiným uzlem, jiným tělem, jinou skutečností, než Já, je taky jen pouhou představou.
