Lumpino5 píše:možná ten gulášek občas někomu chutná.![]()
armin píše:Problém je, že ego je téměř nesmrtelné, že smrtí ten náš guláš, který jsme si navařili a stále dokola vaříme vůbec nekončí.
Podobně jako naše dluhy a průšvihy nekončí tím, že večer usneme.
Tohle uviděl Buddha. Viděl, že není problém přežívat, ale je problém ustat, ukončit ten věčný koloběh marnosti a trápení ducha.
Lumpino5 píše:možná ten gulášek občas někomu chutná.![]()
Trini píše:Chceš se vysvobodit z koloběhu zrozování a být neustále v Nirváně? Není to právě ego, co něco takového chce?
armin píše:Takhle se to běžně u duchovňáků, zejména zpočátku děje. Můžeme chtít nic nechtít za nějakým cílem.
K postupné změně vnitřního života a k hlubšímu přirozenému pochopení, rozšíření obzoru i za hranice své osoby dochází až když opravdu vnitřně toho chceme méně a méně. Takže teprve až když Nirvánu nebo cokoliv jiného vnitřně už vůbec nechceme, tak přichází poznání, probuzení. Čili jedině nechtěně, i když tomu z počátku často předchází obrovská touha a sjednocení celé bytosti v této touze. A to sjednocení pak uschopní člověka vzdát se nakonec všeho, vědomého i dříve působícího v podvědomí, instinktivně objevujících se motivací, své existence atd. Zkrátka všeho, minulosti, budoucnosti i přítomnosti.
Trini píše:Nevím, jestli jsem to dobře pochopila.
Duchovnáci si ze začátku přejí dosáhnout Nirvanu = neprožívat tento svět, dostat se z něho natrvalo pryč?
Trini píše:Podle mě to není tak jednoduché. Musí zde být ještě jeden faktor, aby ego mělo strach z neexistence. Když se ego od tohoto faktoru osvobodí - tedy pročistí, tak mu konec existence nevadí.
armin píše:Trini píše:Podle mě to není tak jednoduché. Musí zde být ještě jeden faktor, aby ego mělo strach z neexistence. Když se ego od tohoto faktoru osvobodí - tedy pročistí, tak mu konec existence nevadí.
Nejspíš znáš některé knihy J.Krishnamurtiho. Pokud ne, doporučuji.
Trini píše:armin píše:To je z pohledu ega jako konec existence.
Podle mě to není tak jednoduché. Musí zde být ještě jeden faktor, aby ego mělo strach z neexistence. Když se ego od tohoto faktoru osvobodí - tedy pročistí, tak mu konec existence nevadí.
![]()
Po tisíciletí hloubá člověk nad otázkou: „Co je to štěstí?“ Za tuto dobu přišel s tisíci odpověďmi. Je nanejvýš překvapivé, že i přes všechny tyto odpovědi může jen velmi málo lidí skutečně říci, že se cítí šťastní. Existuje starý čínský příběh, který mluví o povaze štěstí velmi zajímavým způsobem.
Tajemství štěstí
Před mnoha tisíci lety měla Čína mimořádně krutého a egoistického diktátora. Byl to ten člověk, který nařídil zbudovat kolem své země šest tisíc mil dlouhou zeď. Abychom porozuměli atmosféře oné doby, musíme si uvědomit, že při stavbě této zdi zemřelo mnoho lidí a jejich těla byla v této zdi pohřbena. Tehdy žil jeden velmi starý Číňan, který na světě miloval pouze dvě věci. Svého jediného syna a svého koně. Ale co se nestalo. Jednoho dne kůň utekl. Když to slyšeli stařešinové města, šli mu vyjádřit soucit a říkali: „Jaké neštěstí, že ti utekl kůň“. Stařec se na ně podíval a odpověděl: „Jak víte, že je to neštěstí?“
O několik dní později se kůň vrátil, následován dalším šesti koňmi. Starcovo jmění se tak rozrostlo. Když to viděli stařešinové města, znovu se sešli a říkali: „Jaké štěstí, že máš teď sedm koní.“ Stařec na ně pohlédl jako předtím a odvětil : „Jak víte, že je to štěstí?“
Toho odpoledne se starcův syn rozhodl projet na jednom z těchto divokých koní. Spadl a následkem toho se z něj stal mrzák. Stařešinové se znovu sešli a říkali: „Jaké neštěstí, že tvůj syn spadl z koně a nemůže chodit.“ Stařec jim odpověděl stejně, jako předtím: „Jak víte, že je to neštěstí?“
Následujícího dne přišli do tohoto města císařovi muži. Měli příkaz odvést všechny tělesně zdatné mladé muže, aby stavěli onu hrůznou, šest tisíc mil dlouhou zeď. Vzali každého mladého muže z města až na starcova syna. Po této příhodě si byli stařešinové konečně jistí, že porozuměli starcově moudrosti. Znovu se u něj shromáždili a říkali: „Jaké máš štěstí, že tvůj syn nebyl odveden na stavbu zdi.“ Stařec se na ně opět podíval a řekl: „Jak víte, že je to štěstí“.
To už byli stařešinové úplně zmatení. Vzdálili se a navzájem se radili. Pak se vrátili a řekli starci: „Pohovořili jsme si o tom a shodli jsme se, že jsi nejmoudřejší člověk v celé Číně. Považovali bychom za velmi šťastné, kdybys byl starostou našeho města.“ Stařec rozhodil v zoufalství ruce a řekl: „Jak víte, že by to bylo šťastné? Já tu práci nechci!“ A šel pryč.
Je docela možné, že to byl nejšťastnější člověk v celé Číně – protože znal tajemství štěstí!
honzam píše:Celá tahle problematika souvisí s prožitkem štěstím, které je příčinou přání a potřeby dosahování. Pokud bytost není schopna prožívat štěstí, konec existence jí nevadí, protože tím už vlastně mrtvá je. Je jako stroj.
armin píše:honzam píše:Celá tahle problematika souvisí s prožitkem štěstím, které je příčinou přání a potřeby dosahování. Pokud bytost není schopna prožívat štěstí, konec existence jí nevadí, protože tím už vlastně mrtvá je. Je jako stroj.
Bohužel asi nerozumíš tomu, o čem je toto vlákno.
Honba za štěstím je kořenem neštěstí.
Jistý zenový Mistr řekl:
"Největší štěstí není štěstí"
honzam píše:
Souhlasím s Tebou. Největší štěstí je příčinou největšího neštěstí. Pro vysvobození se z honby za dosahováním štěstí je potřeba vykořenit samotné štěstí. Čemu konkrétně nerozumím?
honzam píše:Pokud člověk chce žít, musí fungovat - dýchat, pít, přijímat potravu, atd.
Uživatelé procházející toto fórum: Google [Bot] a 52 návštevníků