Cizinec píše: Ale jak jsi udržovala pozornost k Bohu?
Zprvu to šlo jen v klidu, večer před usnutím, vybavil se pocit bezpečí, klidu a míru, něco v tom smyslu, jak píše Míla Tomášová - "přitul se k Bohu". Při takovém usínání se objevovalo samádhi.
Po objevení nevětšího přikázání tu bylo tvrdé soustředění na lásku k Bohu v srdci, i když jsem vůbec nic necítila a bez ohledu v jakém jsem se nacházela právě rozpoložení. Bylo tu stálé soustředěné očekávání, že se to samádhi Boží přítomnosti objeví a mým srdcem bude proudit k Bohu láska. Nejtěžší ze všeho bylo ovládat mysl, která stále měla tendenci utíkat ke světu, k posuzování co jak je, jací jsou druzí, jaká jsem já, co je špatně. Docházelo mi, že pokud cokoliv zkritizuji a odsoudím, tak odsuzuji dílo všemohoucího a tím se Bohu vzdálím. Musela jsem překročit veškerou logiku v sobě, která mi říkala, že některé věci jsou opravdu špatně a měly by být jinak. Stále jsem si připomínala Einsteinovo: "Všechno má smysl, i když tomu nerozumíme" a maminčino:"Všechno je k něčemu dobré". Když se objevila tendence k odsuzování někoho, odsuzování sebe, tak hned v zárodku objevila myšlenka, že když odsuzuji, kritizuji, nevím, k čemu to dobré je, jaký to má smysl, tedy nevím jak to ve skutečnosti je a že stačí, když to ví stvořitel.
Co jsi třeba dělala tělesně?
Tělesně jsem dělala všechno, co bylo třeba, ale jako nejdůležitější věc tu bylo stálé soustředění na lásku k Bohu, i když jsem ji třeba zprvu vůbec necítila. Byla tu stálá myšlenka na to, že všechno ,co dělám, je službou Bohu. Stávala jsem se instrumentální - nástrojem v Božích rukách. Ale zároveň tu bylo i uvědomění, že všechno, co prožívám je dar Bohu. Tedy moje radost je Boží radost. Tím pádem jsem se věnovala jen tomu, co v srdci probouzelo radost a na druhé straně jsem se učila radovat z toho, co je.
Křičela na mítincích Ježíš tě miluje?
Mé soustředění bylo jen na Boha a vnější svět i sebe jsem odevzdala do Božích rukou. Jako bych měla na ústech zámek a o těchhle věcech jsem před rodinou i většinou přátel a známými vůbec nemluvila. Ale s radostí jsem se zapojovala do diskuzí na netu s lidmi, kteří se takovými věcmi zabývali, hodně mi pomohli, i když mi mnozí nerozuměli, protože v těchhle zkušenostech nelze nalézt logiku a nelze o nich vést konstruktivní dialog. Pokud racionální mysl usoudí, že je něco špatně, tak je to pro poznání Boží přítomnosti neprůchodné.
K čemu upřít pozornost, když Boha na začátku člověk nezná? Možná k představě Ježíše, nebo k nějakému pojmu, nebo k nějaké sošce?
Poznávání Boha předcházelo mnoho let překonávání mé nedůvěry k němu. Napadalo mě, kdyby byl dobrý Bůh, tak by nebylo tolik špatnosti...První krok k Bohu mi pomohl udělat jeden kněz, když mi poradil, abych uzavřela s Bohem smlouvu. Měla jsem strach, abych se neobrátila třeba na nějaké temné síly, tak jsem každý den opakovala: "Ty, který jsi všechno stvořil a miluješ, tobě slibuji, že si na tebe, budu-li při vědomí a toho schopná, každý den vzpomenu." A poctivě jsem si každý den tímhle slibem Boha připomínala. A Bůh po několika letech tuhle smlouvu zpečetil slovy: "Prožijeme spolu ten nejnádhernější život, jaký se dá prožít." A svůj slib splnil, protože život s Bohem je skutečně tím nejnádhernějším.
Tuhle jsem viděl jednu jeptišku, asi 50 let, šla po ulici, ve tváři už zarytá zahořklost, nepříjemný pohled zloby. Tož asi to nebude tak jednoduché, jak popisuješ.
Možná to bude tím, že slouží církvi, kterou považuje za prostředníka Boha, ale není vědomě v kontaktu s Bohem.
Proč ona dopadla špatně a ty nikoli. Zdá se, že všechnu nauku měla k dispozici a dobré úmysly ze začátku zřejmě také.
Neřekla bych, že dopadla špatně, prostě sbírá nějaké jiné zkušenosti.
