Boží království

Re: Boží království

Příspěvekod Alaja » pát 03. led 2020 19:29:38

Boží království je vlastně představitelem jednoho z mnoha egregorů...... :meditace:


Egregor

V okultismu zvláštní astrální útvary, energeticko-informační pole, která jsou vytvářena skupinovými představami, ideami, pocity – např. náboženské kulty, politické ideje, ale i hromadné všeobecné sklony a smýšlení. Na základě principu přitažlivosti se informace a energie stejného charakteru sjednocují/formujít do určitého celku a následně vytvářejí e. jako skupinové vědomí, které sjednocuje vědomí individuální. R. Ambelain (La Kabbale pratique, 1951) definuje e. jako sílu zplozenou mocným duchovním proudem a tak uchovanou v pravidelných vzdálenostech, přiměřených rytmu harmonie s universálním životem kosmu, nebo sjednocení podstat, které jsou spojeny společným charakterem. Papus definoval e. jako celkem zplozený astrální obraz. E. je tedy astrální reprezentace kolektivní mysli a funguje jako více či méně silná astrální bytost. Není jen pasivním odrazem toho, co je společné lidským myslím, ale též aktivním činitelem. Potom platí, že lidé vyznávající nějakou náboženskou, politickou či jinou ideu jsou spojeni s příslušným e-em, přičemž toto spojení je oboustranné. Jedinec svou vírou a činy posiluje e. a je také e-em posilován – e. člověku do jeho nevědomé úrovně otiskne zprůměrované zkušenosti, postoje a vzorce chování ostatních členů tohoto e-u. V moderní řeči by se dalo říct, že jde o jakýsi cloud, který jednotliví členové doplňují a zároveň z něj mohou čerpat.

E. se jako bytost sytí zejména kulty a rituály, vírou, imaginací, činy, které mají vztah k jeho obsahu. E. lze vytvářet pozitivní (teurgickou operací) i negativní (černomagickou operací).

E-y zlých sklonů se při magické evokaci manifestují jako ďáblové a naopak e-y tvůrčích pozitivních sil jako géniové či andělé. E-y přírodních sil jako démoni či duchové živlů.

Uměle vytvořený e. může být k zemi připoután i modlou, která se stává předmětem uctívání (modly náboženské i politické). V živoucí formě vrací astrál jen to, co je v něm udržováno lidskými skutky a vášněmi. Nejvíce astrální bytosti sytí oběti, protože je spojena se silným měntálním hnutím a uvolňuje energii obsaženou v krvi. Silné e-y vytváří hromadné utrpení lidí za válek a revolucí. E. působí zpětně na tento svět.

E-y mohou vytvářet jakékoli skupiny osob, např. fanoušci fotbalového týmu, zastánci různých stravovacích návyků, občané státu, příslušníci národa i rody (rodové e-y).

U e-ů je důležité vědět, kdo či co e. řídí a jaké má cíle. Podle toho lze e-y rozdělit na:
e-y řízené sami sebou. Jejich chování má charakter samostatné bytosti.
e-y vědomě řízené určitou bytostí nebo skupinou bytostí s cíle pozvednout jedince na ně napojené
e-y ovládané určitými bytostmi, které využívají potenciál účastníku e-u k realizaci vlastních cílů.

http://www.artslexikon.cz//index.php?title=Egregor
Proti záři neomezeného prostoru jsou i ty nejkrásnější zážitky neúplné...
Uživatelský avatar
Alaja
 
Příspěvky: 5678
Registrován: stř 09. zář 2015 10:07:22
Poděkoval: 289
Poděkováno: 404-krát v 388 příspěvcích

Re: Boží království

Příspěvekod armin » pát 03. led 2020 21:29:18

Vostalpetr píše:
Na rozdíl vod tebe jsem se nezajímal o popisy Skutečnosti proto, abych se jimi voblboval,

takže já nahlížím duchovní cestu z nejvyšší úrovně,

takže se rozhodně nedomnívám,

že VĚDOMÍ MÁ V MOŽNOSTECH VOLIT ANO NEBO NE,

to může dělat pouze a jen ego....

(Stejně tak zaměřování pozornosti může opět dělat jen ego, nemluvě o nějakým uvědomění,
to je stejnej bullshit)

Takže si svý popisy "ego sadhány" strč za klobouk...


No, nemáš to jednoduchý :)

Jestli jsi si všiml Seung Shanovy kruhu, který jsem sem několikrát citoval, tak bys na něm mohl pochopit, že trpíš ulpěním na prázdnotě, což pak člověku trochu deformuje vidění skutečnosti, podobně jako každé jiné ulpění.
Docela poučné a k věci je i jeho pojednání "Odklepávání popela na Buddhu"
Níže ukázka z úvodu ke knize:
Přílohy
odklepávání.jpg
odklepávání.jpg (124.95 KiB) Zobrazeno 9619 krát
Uživatelský avatar
armin
 
Příspěvky: 2114
Registrován: pát 11. zář 2015 10:58:43
Poděkoval: 34
Poděkováno: 70-krát v 66 příspěvcích

Re: Boží království

Příspěvekod Trini » sob 04. led 2020 0:01:43

:idea2:
Od Vostalpetra:

Vostalpetr píše:
tak by se dalo říci, že trpíš ulpěním na prázdnotě


.......................................................................................

Jaks na to přišel ?

Wu wei je konání bez záměru konání,
což ovšem neznamená že zde není rozlišení co je co,
ale není zde volba k tomu či onomu,

navíc ten příměr je hloupost, nikdo totiž do sebe necpe místo knedlíků dlažební kostky,
takže dokonce ani zenovej aspirant nebo Jana nejsou tak dokonale vymydlený aby nepoznali co je co...

No ale tobě se ta zenová hloupost asi líbí,
ale jinak je to nelogická hloupost...

Vidíš, jak dokážu na rozdíl vod toho tvýho Seunga rozlišovat co je co...



:)
Uživatelský avatar
Trini
 
Příspěvky: 5377
Registrován: úte 25. říj 2011 16:26:14
Poděkoval: 331
Poděkováno: 113-krát v 102 příspěvcích

Re: Boží království

Příspěvekod Trini » sob 04. led 2020 0:03:23

:idea2:
Od Vostalpetra:

Vostalpetr píše:
Mám pro tebe na oplátku pěknej koán,
tak schválně jestli ho vyřešíš :

Oči, kterýma vidím Boha, jsou stejnýma očima, kterýma Bůh vidí mě. Ukaž mi tyto oči.



:)
Uživatelský avatar
Trini
 
Příspěvky: 5377
Registrován: úte 25. říj 2011 16:26:14
Poděkoval: 331
Poděkováno: 113-krát v 102 příspěvcích

Re: Boží království

Příspěvekod Nic » sob 04. led 2020 7:17:55

Vostalpetr píše:
Ego je iluze,


....................

To je jen tvá představa o egu,
kterou tady do zblbnutí vopakuješ na obranu svého ega....

Seš zamidrákovaný ego,
a zamindrákovaný ego koná jinak
než ego
nebo jinak než Univerzální mysl (vědomí v pohybu)
To, že je všechno Vědomí neznamená že to Vědomí pak nekoná různě dle svého ztotožnění,

proto se posuzuje podle činů !!!

A neměj vobavu,
jakým soudem ty soudíš,
takovým soudem jsi ode mne posouzena...


:D :D :D

Díky.

Vůbec se nenamáhám tím, že bych Tě nějak posuzovala. Každá myšlenka o Tobě je iluze. Dokonce, i když Tě uvidím a uslyším, tak ten smyslový vjem není to, na čem má mysl ulpí a podle čeho Tě navždycky posoudí. I když záznam v paměti zůstává. Poznání Tebe je ve větší hloubce, než v mysli a smyslových vjemech.

Takže si dopřávám ten luxus si o Tobě vůbec nic nemyslet. Proto tady zůstává jen ničím nepodmiňované blaho vědomí, že jsi, které se neliší od ničím neomezovaného blaha vědomí, že jsem, které je stále stejným Bytím, tedy sat-čit-ánandou.

Neříkám Ti to z titulu, že já jsem Probuzená a Ty jsi blbej, že si totéž neuvědomuješ. Říkám Ti to proto, že v té nejhlubší pravdě, kterou o Tobě poznávám, se nijak ode mě nelišíš.

Nisargadatta šel však v poznání ještě dál, udělal to kolečko, ve kterém je respekt ke Tvému světu, který stvořila Tvá mysl.

No, sice nad tím zůstává rozum stát.

:D :D :D

Ale konec konců, proč ne?

Proč by tady nemohlo být nekonečné množství různých světů?

A teprve, když se ze svých snů probouzíme, je tady ta možnost poznání, že tady není nic jiného, než JE, tedy, Bytí.

A teprve, když se ze svých snů probouzíme "Oči, kterýma vidím Tebe, jsou stejnýma očima, kterýma Ty vidíš mě..."
Nic
 
Příspěvky: 1766
Registrován: úte 07. čer 2016 15:14:14
Poděkoval: 72
Poděkováno: 17-krát v 17 příspěvcích

Re: Boží království

Příspěvekod Trini » sob 04. led 2020 10:04:22

:idea2:
Od Vostalpetra:

Vostalpetr píše:
Vůbec se nenamáhám tím, že bych Tě nějak posuzovala. Každá myšlenka o Tobě je iluze. Dokonce, i když Tě uvidím a uslyším, tak ten smyslový vjem není to, na čem má mysl ulpí a podle čeho Tě navždycky posoudí. I když záznam v paměti zůstává. Poznání Tebe je ve větší hloubce, než v mysli a smyslových vjemech.


.......................................................................................................................................................................................................

Já vím, ty se neustále namáháš s tím, aby tvé myšlenky a představy o osvícení nebyly iluze,
ovšem je to marné,
stejně zemřeš a smrt tě nemine....

Je těžký se smířit se smrtí a se světem,
po katolících se to proto většinou požaduje až na smrtelný posteli když už melou z posledního,
a nemaj už sílu se voblbovat myšlenkami....

A teprve, když se ze svých snů probouzíme "Oči, kterýma vidím Tebe, jsou stejnýma očima, kterýma Ty vidíš mě..."

..............................................................................................................................................................................................

Jako obvykle,
převzít a upravit k obrazu svého hlupství....



:)
Uživatelský avatar
Trini
 
Příspěvky: 5377
Registrován: úte 25. říj 2011 16:26:14
Poděkoval: 331
Poděkováno: 113-krát v 102 příspěvcích

Re: Boží království

Příspěvekod Trini » sob 04. led 2020 17:33:00

:idea2:
Od Vostalpetra:

Vostalpetr píše:
Takže si dopřávám ten luxus si o Tobě vůbec nic nemyslet.

................................................................................................................

Ty už jsi to dotáhla tak daleko,

že čím větší hovadiny si myslíš, tím více si pak myslíš, že si vůbec nic nemyslíš,
a své nemyšlení dokazuješ pak tím, že sem v jednom kuse píšeš svý pomatený myšlenky o svým nemyšlení...

Zřejmě ti ty tvý vizualizace ale vůbec nejdou,
nebot pomocí nich dosahuješ pravého opaku,
není divu, když furt myslíš na to jak nemyslíš že pak myslíš jak šílená,

takže díky svému zahlcení uvědomění myšlením o své nemyšlení už nemáš uvědomění že v jednom kuse myslíš,
takže si uvědomuješ jen vopak toho co je,
totiž toho, že jsi neštastná a furt na to musíš myslet, což je přesně to co je....

To je opravdu luxusní zblbnutí,
co víc si ještě přát když jsi v cíli a v jednom kuse nemyslíš....



:)
Uživatelský avatar
Trini
 
Příspěvky: 5377
Registrován: úte 25. říj 2011 16:26:14
Poděkoval: 331
Poděkováno: 113-krát v 102 příspěvcích

Re: Boží království

Příspěvekod Alaja » sob 04. led 2020 18:23:45

Z Fb.... :jingjang:
Přílohy
81398902_10162835334270634_253114315517722624_n.jpg
81398902_10162835334270634_253114315517722624_n.jpg (87.87 KiB) Zobrazeno 9549 krát
Proti záři neomezeného prostoru jsou i ty nejkrásnější zážitky neúplné...
Uživatelský avatar
Alaja
 
Příspěvky: 5678
Registrován: stř 09. zář 2015 10:07:22
Poděkoval: 289
Poděkováno: 404-krát v 388 příspěvcích

Re: Boží království

Příspěvekod Nic » pon 06. led 2020 6:40:09

Vostalpetr píše:
Právě TEĎ v tomhle okamžiku, když si nic nepředstavuješ a o ničem nepřemýšlíš, je něco špatně?

..................................................................................................................................................................................

Je,
to že jsi na to jako obvykle zaměřila pozornost


Co když je to obráceně, co když přirozenost osvobozená od připoutanosti k představám, co je jinde a jindy, tedy nespoutaná iluzí, zcela přirozeně spočívá sama v sobě, tedy v přítomnosti?
Nic
 
Příspěvky: 1766
Registrován: úte 07. čer 2016 15:14:14
Poděkoval: 72
Poděkováno: 17-krát v 17 příspěvcích

Re: Boží království

Příspěvekod Nic » pon 06. led 2020 7:06:59

Vostalpetr píše:
Jak by se smrt mohla dotýkat nesmrtelného?


......................................................................................

Docela jednoduše,

kdykoliv se nesmrtelné stane smrtelným, tak jej smrt zabije


Kdykoliv se staneš něčím jiným, než jsi...Jak tohle je, je možné poznat v procesu snění a probuzení, Ve snu Tě může honit třeba lev, jde Ti o život, a těsně před tím, než Tě lev zakousne, se probudíš. Nestal ses ani na okamžik někým jiným. Jen jsi prožíval něco, co nebylo realita. S probuzením je jasné, že se vůbec nic nedělo. Jediné co je tady jiné od probuzeného stavu je, že ve snu není poznávaná skutečnost.

Jakmile zmizí připoutanost, pravda sama o sobě září s je si sama sebe stále vědomá. Sat-čit-ánanda září v bdění, spánku i snění a tím pádem, je tady pořád stejná skutečnost a proto je možné poznávat, i ve snu, co je sen. A ani ve snění ta realita není jiná.

Zmizí z toho veškeré drama i strach.

tak už to chodí a mindráci jsou z toho vyjukaní a snaží se svou smrtelnost potlačit svou nesmrtelností,
a blábolej že ego je iluze a svět je iluze a další hlouposti,

jen aby tý smrti unikli tak se neustále voblbují představami vo svý nesmrtelnosti


Ve snu, když věříš, že sen, je realita a nepoznáváš skutečnost, to tak může být.

Máš smůlu, smrt zabije každýho, tedy i tebe,
smrt kašle na představy o nesmrtelnosti...


Všechny mé myšlenky o minulosti jsou už dávno mrtvé. Není v nich ani kapka života. A stejně jsou na tom všechny myšlenky o budoucnosti, tedy i představy o smrtelnosti. Také jsou mrtvé. Není v nich žádný život. Nic, co by mohlo umřít.

Všechny myšlenky v mysli, všechny představy v mysli, nejsou nic, jsou mrtvé.

To je to, co mají na mysli Probuzení, když mluví o smrti mysli.

:D

Ve skutečnosti v ní nic nikdy živého nebylo.

Ale sama existence, je živá.

Sat-čit-ánanda je tím, co je živé.
Nic
 
Příspěvky: 1766
Registrován: úte 07. čer 2016 15:14:14
Poděkoval: 72
Poděkováno: 17-krát v 17 příspěvcích

Re: Boží království

Příspěvekod Nic » pon 06. led 2020 7:26:33

S připoutaností k iluzi oddělenosti se to jeví obráceně, že projekce mysli je tím, co je živé a sat-čit-ánanda je tím, co je mrtvé.
Nic
 
Příspěvky: 1766
Registrován: úte 07. čer 2016 15:14:14
Poděkoval: 72
Poděkováno: 17-krát v 17 příspěvcích

Re: Boží království

Příspěvekod Nic » pon 06. led 2020 7:30:38

Nicméně, kdykoliv si dá mysl dovolenou a probudí se láska, které nic nežádá, sat-čit-ánanda se probouzí.

Obrázek
Nic
 
Příspěvky: 1766
Registrován: úte 07. čer 2016 15:14:14
Poděkoval: 72
Poděkováno: 17-krát v 17 příspěvcích

Re: Boží království

Příspěvekod Trini » pon 06. led 2020 10:20:09

:idea2:
Od Vostalpetra:

Vostalpetr píše:
Všechny myšlenky v mysli, všechny představy v mysli, nejsou nic, jsou mrtvé.


................................................................................................................................................

Sice tady chrlíš roky jednu myšlenku za druhou,

což nejspíš považuješ za důkaz toho, že všechny tvé myšlenky jsou mrtvé,

problém (kterej ty samozřejmě nemáš páč samozřejmě nemyslíš) bude nejspíš v tom,

že myšlenky nejsou tím nic jak tvrdíš, nebo je ani nelze zprázdnovat....

Abychom to zkrátili,

dokud mně neukázeš ty oči o nichž hovoří ten koán,

máš smůlu páč se o hovadinách bavit nebudu....

"Ukaž mně ty oči"



:)
Uživatelský avatar
Trini
 
Příspěvky: 5377
Registrován: úte 25. říj 2011 16:26:14
Poděkoval: 331
Poděkováno: 113-krát v 102 příspěvcích

Re: Boží království

Příspěvekod Trini » pon 06. led 2020 10:22:27

:idea2:
Od Vostalpetra:

Vostalpetr píše:
Nicméně, kdykoliv si dá mysl dovolenou a probudí se láska, které nic nežádá, sat-čit-ánanda se probouzí.

...................................................................................................................................................................................................

Špatná vodpověd, to nejsou ty oči,

budeš si asi muset dát tu dovolenou abys na to přišla....



:)
Uživatelský avatar
Trini
 
Příspěvky: 5377
Registrován: úte 25. říj 2011 16:26:14
Poděkoval: 331
Poděkováno: 113-krát v 102 příspěvcích

Re: Boží království

Příspěvekod Trini » pon 06. led 2020 10:58:37

Vostalpetr píše:
Všechny myšlenky v mysli, všechny představy v mysli, nejsou nic, jsou mrtvé.


................................................................................................................................................

Sice tady chrlíš roky jednu myšlenku za druhou,


Ale její myšlenky jsou opravdu mrtvé, proto nikoho nezajímají. ;) Prostě neustávající chrlení mrtvých, nesmyslných myšlenek. :roll:

:)
Uživatelský avatar
Trini
 
Příspěvky: 5377
Registrován: úte 25. říj 2011 16:26:14
Poděkoval: 331
Poděkováno: 113-krát v 102 příspěvcích

Re: Boží království

Příspěvekod Nic » pon 06. led 2020 15:20:55

Smrt mysli je zrozením moudrosti

Tazatel: Není nutné, aby byl člověk před tím, než si uvědomí svou pravou přirozenost, nejprve jedincem? Nemá ego také svoji cenu?
Maharádž: Jedinec je nanic. Je hluboce ponořen do svých vlastních problémů a nemá ani páru o svém pravém bytí. Dokud nezačne svědek, čili pozorující vědomí, využívat jedince k tomu, aby se stal spíše objektem pozorování než subjektem, není realizace možná. Díky svědkovi je realizace žádoucí a dosažitelná.


T: Takže v životě jedince přijde okamžik, kdy se stane svědkem.
M: Kdepak. Jedinec se nestane svědkem sám od sebe. To je jako kdybyste čekal, že se sfouknutá svíčka postupem času sama od sebe rozhoří. Jedinec může zůstat navěky v temnotě nevědomosti, pokud se ho nedotkne plamen uvědomění.
T: Kdo zapálí svíčku?
M: Guru. Jeho slova a jeho přítomnost. V Indii to bývá často také mantra. Jakmile je svíčka zapálena, plamen ji postupně pohltí.
T: Proč je mantra tak účinná?
M: Neustálé opakování mantry je něco, co jedinec nedělá ve svůj prospěch. Jedinec z toho žádný užitek nemá. Stejně jako svíčka, která se hořením nezvětšuje.
T: Může si jedinec začít sám od sebe uvědomovat své já?
M: Ano, stává se to někdy jako následek velkého utrpení. Guru vás chce uchránit před nekonečnou bolestí. Má s vámi soucit. I tehdy, kdy není přítomen vnější Guru, je tu vždy sadguru, vnitřní Guru, který vás řídí a pomáhá vám zevnitř. Ale slova „vnější“ a „vnitřní“ jsou jen relativní vzhledem k tělu. Ve skutečnosti je tu jednota a vnější je jen projekcí vnitřního. Uvědomění přichází jakoby z vyšší dimenze.
T: Jaký je rozdíl mezi stavy před a po zažehnutí jiskry?
M: Dokud není zažehnuta jiskra, není tu žádný svědek, který by si uvědomoval ten rozdíl. Jedinec může být vědomý, ale neuvědomuje si to, že je vědomý. Je zcela ztotožněn s tím, co si myslí, cítí a zakouší. Temnota, která v něm je, je jeho vlastním výtvorem. Jakmile ji začne zkoumat, temnota se rozplyne. Touhu po dotazování zasel Guru. Jinými slovy, rozdíl mezi jedincem a svědkem je stejný, jako je rozdíl mezi znalostí a neznalostí sebe sama. Je-li tu harmonie (sattva), má svět, pozorovaný vědomím, stejnou povahu jako vědomí, ale když se objeví aktivita a pasivita (radžas a tamas), začnou zatemňovat a pokřivovat váš pohled a vy vidíte falešné jako skutečné.
T: Co může člověk udělat pro to, aby byl připraven na příchod Gurua?
M: Touha být připraven je sama o sobě známkou toho, že Guru už přišel a zapálil plamen. Může to být jen náhodné slovo nebo stránka v knize. Guruova milost funguje tajemným způsobem.
T: Existuje něco takového jako přípravné sebe-zdokonalování? Tolik jsem toho už slyšel o jógické sádhaně.
M: Tím, kdo provádí sádhanu, není jedinec, ale svědek. Jedinec je neklidný a klade odpor až do konce, zatímco svědek pracuje na jedinci a všech jeho iluzích, minulých, současných i budoucích.
T: Jak můžeme vědět, že to, co říkáte, je pravdivé? I když je to všechno konzistentní a bez vnitřních protikladů, jak můžeme vědět, že to není výtvor bujné fantazie, živené a rozvíjené neustálým opakováním?
M: Důkazem pravdivosti mých slov je účinek, který mají na posluchače.
T: Slova mohou mít velice silný účinek. Naslouchání opakujícím se slovům může vyvolat různé druhy transů. Posluchačovy zážitky mohou být uměle vyvolané a nemohou být považovány za důkaz.
M: Účinkem nemusí být nutně nějaký zážitek. Může to být také změna povahy, motivace, vztahu k lidem a k sobě samému. Transy a vize vyvolané pomocí slov, drog, či jakýchkoli jiných smyslových nebo mentálních prostředků, jsou jen dočasné a nikam vás nedovedou. Naproti tomu pravda, o níž se tady mluví, je neotřesitelná a věčná. A její důkaz je v posluchači, v hlubokých a trvalých změnách v celém jeho bytí. Není to něco, o čem by mohl pochybovat – to by musel začít pochybovat o své existenci, což je nemyslitelné. Stane-li se má zkušenost i vaší zkušeností, jaký lepší důkaz byste chtěl?
T: Sám zakoušející je důkazem svého zážitku.
M: Jistě, ale zakoušející žádné důkazy nepotřebuje. „Já jsem a vím, že jsem.“ Žádný další důkaz chtít nemůžete.
T: Existuje pravdivé poznání věcí?
M: Relativně – ano. Absolutně – žádné věci neexistují.

Mít pravé poznání znamená vědět, že nic není.

T: Čím je relativní propojeno s absolutním?
M: Jsou totožné.
T: Z jakého úhlu pohledu jsou totožné?
M: Po vyslovení slov přijde ticho. Když odezní relativní, zůstává absolutní. Je ticho, které tu je před vyslovením slov jiné, než ticho po jejich vyslovení? Ticho je jen jedno a bez něj by slova nebylo možné vůbec slyšet. Ticho je tu stále – za slovy. Přesuňte svou pozornost od slov k tichu a uslyšíte ho. Mysl touží po zážitcích a vzpomínky na tyto zážitky považuje za poznání. Džňánin je ale za všemi zkušenostmi a jeho paměť neobsahuje žádnou minulost. Je naprosto oddělen od čehokoli konkrétního. Ale mysl prahne po formulacích a definicích a je vždy připravena sevřít skutečnost do nějaké slovní formy. O všem si chce vytvořit nějakou představu, protože bez představ mysl nemůže existovat. Skutečnost je ze své přirozenosti samostatná, ale mysl ji takovou nechce a místo toho se zabývá neskutečným. Ale to je taky to jediné, co může mysl udělat – odhalit, že neskutečné je neskutečné.
T: A vidět skutečné jako skutečné?
M: Nic takového jako vidění skutečného neexistuje. Kdo by co viděl? Skutečností můžete pouze být – ale to jste tak jako tak. Je to jen mentální problém. Zbavte se falešných představ, to je vše. Nepotřebujete žádné pravdivé představy. Žádné ani neexistují.
T: Tak proč jsme vybízeni k tomu, abychom hledali skutečné?
M: Mysl musí mít nějaký cíl. Když ji chcete povzbudit, aby se osvobodila od neskutečného, musíte jí za to něco slíbit. Ve skutečnosti žádný cíl není potřeba. Být osvobozen od nepravdivého je dobré samo o sobě – za to není potřeba žádná odměna. Je to jako být čistý – to je samo o sobě odměnou.
T: Není odměnou sebepoznání?
M: Sebepoznání je odměnou v podobě osvobození se od osobního já. Nemůžete poznat poznávajícího, protože jste poznávající. Samotný fakt poznání dokazuje existenci poznávajícího. Žádný další důkaz nepotřebujete. Ten, kdo poznal poznané, není poznatelný. Tak jako světlo lze poznat jen podle jeho barev, tak lze poznávajícího poznat jen podle poznaného.
T: Takže poznávající je jenom výsledek dedukce?
M: Znáte své tělo, mysl a pocity. Jste snad jenom nějaká dedukce?
T: Jsem dedukcí pro ostatní, ale ne pro sebe.
M: Stejně tak já. Jsem výsledkem dedukce pro vás, ale ne pro sebe. Znám sebe, protože jsem sám sebou. Tak jako vy víte, že jste člověk, protože jste člověkem. Nemusíte si stále připomínat, že jste člověk. Teprve když o tom bude někdo pochybovat, začnete své lidství nějak dokazovat. A podobně já vím, že jsem vším. Nemusím si pořád opakovat: „Já jsem vším, já jsem vším.“ Jedině když mne budete považovat za něco částečného, za jedince, tak se proti tomu začnu ohrazovat. Tak jako vy jste neustále člověkem, tak jsem i já vším – neustále. Jakmile jste něčím neustále, potom není pochyb o tom, že tím opravdu jste.
T: Když se vás zeptám, jak víte, že jste džňánin, tak asi odpovíte: „Nemám žádné touhy. Copak to není důkaz?“
M: I kdybych byl plný žádostí, stejně bych byl tím, co jsem.
T: Já plný tužeb a vy plný tužeb – jaký rozdíl by potom mezi námi byl?
M: Vy se ztotožňujete se svými touhami a stáváte se jejich otrokem. Pro mne je touha jen věc jako každá jiná, pouhý mrak na mentálním nebi, a já se necítím povinen podle ní jednat.
T: Jsou poznávající a jeho poznání dva nebo jeden?
M: Jsou obojím. Poznávající je neprojevené, poznané je projevené. Poznané je neustále v pohybu, mění se, nemá svůj pevný tvar, své stálé místo. Poznávající je nehybným podkladem veškerého poznání. Poznávající a poznané se vzájemně potřebují, ale skutečnost leží za tím. Džňánin nemůže být poznán, protože není koho poznat. Je-li tu jedinec, můžete o něm něco prohlásit, ale není-li tu žádné sebe-ztotožnění s ničím konkrétním, co se o tom dá říci? Když řeknete něco o džňáninovi, jeho odpověď vždy bude: „O kom to mluvíš? Nikdo takový tu není.“ Tak jako nemůžete říci nic o vesmíru, protože obsahuje vše, tak také nemůžete říci nic o džňáninovi, protože je vším a zároveň není ničím konkrétním. Abyste si mohl pověsit obrázek, musíte mít skobu. Když nemáte skobu, na čem bude obrázek viset? Chcete-li umístit věc, potřebujete prostor, když chcete umístit událost, musíte mít čas. Ale to, co je mimo čas a prostor, nelze nijak uchopit. Díky němu je všechno vnímatelné, ale ono samo vnímat nemůžete. Mysl nemůže poznat něco, co je za myslí, naproti tomu to, co je za myslí, je schopno poznat mysl. Džňánin nezná zrození ani smrt, existence a neexistence je pro něj jedno a totéž.
T: Když zemře vaše tělo, vy tu zůstanete.
M: Nic nezemře. Tělo je jen představa. Nic takového neexistuje.
T: Než uplyne další století, budete pro všechny kolem mrtvý. Vaše tělo bude zasypáno květinami, potom spáleno a popel rozptýlen. To bude zkušenost ostatních. Jaká bude vaše zkušenost?
M: Čas skončí. Tomu se říká Velká Smrt (mahámritju), smrt času.
T: Znamená to, že vesmír a veškerý jeho obsah zanikne?
M: Vesmír je vaše osobní zkušenost. Jak by se ho moje smrt mohla dotknout? Můžete dvě hodiny naslouchat nějaké přednášce. Kam se poděla poté, co skončila? Ponořila se do ticha, ve kterém se společně nachází začátek, prostředek i konec přednášky. Čas se zastavil, byl tu, ale už tu není. Ticho, které nastane po životě plném mluvení i po životě plném ticha, je stejné. Nesmrtelnost je osvobození od pocitu „já jsem“. Ale není to zánik. Naopak, je to stav nekonečněkrát skutečnější, vědomější a šťastnější, než si vůbec dokážete představit. Pouze vědomí „já“ už tu není.
T: Proč přichází Velká Smrt současně s „malou smrtí“ těla?
M: Nesmysl! Můžete zemřít stokrát, aniž byste se zbavil svého mentálního zmatku. A naopak, můžete si ponechat tělo a zemřít jenom v mysli. Smrt mysli je zrozením moudrosti.
T: Jedinec odejde a zůstane jen svědek.
M: Nikdo takový, kdo by říkal „já jsem svědek“, tu nezůstane. Není-li tu žádné „já jsem“, jak by tu mohl být svědek? Ve věčném stavu není pro „já“ žádné místo. Člověk, který nese balík, má strach, aby ho neztratil – jeho vědomí je upnuto na balík. Člověk, který si pěstuje pocit „já jsem“, má vědomí upnuto na „já“ – je sebe-vědomý. Džňánin se neupíná na nic a nedá se o něm říci, že by byl vědomý. A přece není ani nevědomý. On je pravou podstatou uvědomění. Nazýváme ho digambára, čili oděný do prostoru, nahý, jsoucí za vším, co je zdánlivé. Neexistuje žádné jméno ani forma, které bychom mu mohli přisoudit – a přesto, on je tím jediným, co opravdu je.
T: Tomu nerozumím.
M: Kdo by tomu taky mohl porozumět? Mysl má svoje limity. Bohatě stačí, když vás dovede ke hranicím poznání a vy spatříte nezměrnost nepoznaného. Zda se do toho ponoříte, to už záleží na vás.
T: A co svědek? Je skutečný nebo neskutečný?
M: Obojí. Je posledním zbytkem iluze, a zároveň prvním dotykem skutečného. Říkat „já jsem jen svědek“, je nepravdivé i pravdivé zároveň. Nepravdivé kvůli „já jsem“, pravdivé kvůli svědkovi. Lepší je říkat „je tu pozorování“. Ve chvíli, kdy řeknete „já jsem“, vznikne celý vesmír, spolu se svým tvůrcem.
T: Mám další otázku. Můžeme si představit jedince a já jako dva bra-try, malého a velkého? Malý bratr je rošťák a sobec, drzý a neposedný, zatímco velký bratr je inteligentní a laskavý, rozumný a uvážlivý, osvobozený od tělesného vědomí s jeho touhami a strachy. Velký bratr zná malého, ale malý nezná velkého a myslí si o sobě, že je sám. Potom přijde Guru a řekne tomu menšímu: „Ty nejsi sám, jsi z velice dobré rodiny, tvůj bratr je velmi pozoruhodný člověk, moudrý a milý a má tě moc rád. Vzpomeň si na něj, přemýšlej o něm, najdi ho, pomáhej mu a sjednotíš se s ním.“ Takže, moje otázka zní: jsou v nás dva aspekty, osobní a ne­ osobní, falešné já a pravé já, nebo je to jedno a totéž?
M: Je to obojí. Zdají se být dva, ale když je začnete zkoumat, zjistíte, že jsou jen jedním. Dualita trvá jen do té doby, než ji začnete prověřovat. Trojice mysl, já a duch (viakti, viakta, aviakta) se stane jedním. Jsou to jen různé módy zakoušení: připoutanost, odpoutanost, transcendence.
T: Váš předpoklad, že jsme ve snovém stavu, dělá vaši pozici nenapadnutelnou. Jakoukoli naši námitku odmítnete jako neplatnou. Člověk s vámi nemůže vůbec diskutovat!
M: Touha diskutovat je také jenom touha. Touha vědět, mít moc, dokonce i touha existovat, jsou jen touhy. Každý touží být, přežít, pokračovat, protože nikdo si není jistý sám sebou. Ale každý je nesmrtelný. Děláte sám sebe smrtelným tím, že se považujete za tělo.
T: Jestliže jste našel svobodu, nedal byste mi jí kousek?
M: Proč jenom kousek? Vezměte si ji celou. Berte si, je tu k dispozici. Ale vy se svobody bojíte!
T: Svámí Ramdas zažil něco podobného. Někteří jeho žáci se jednou kolem něj shromáždili a začli ho prosit o osvobození. Ramdas je s úsměvem poslouchal, pak ale najednou zvážněl a řekl: „Můžete mít absolutní a trvalou svobodu teď hned. Kdo ji chce, ať si pro ni jde. Nikdo se nepohnul. Třikrát opakoval svoji nabídku. Nikdo ji nepřijal. Potom řekl: „Nabídka se ruší.“

M: Připoutanost ničí odvahu. Dávající je vždy připraven dávat. Ale přijímající tu není. Svoboda znamená nechat všechno být. Lidé prostě nechtějí nechat všechno být. Nechápou, že za nekonečné se musí zaplatit konečným, tak jako je smrt cenou za nesmrtelnost. Duchovní vyspělost je v tom, že jste připraven se všeho vzdát. Vzdání se je první krok. Ale skutečné vzdání se je v tom, že si uvědomíte, že není čeho se vzdát, protože nic není vaše. Je to jako hluboký spánek – když usnete, nevzdáte se své postele – jednoduše na ni zapomenete.

:srdce:
Nic
 
Příspěvky: 1766
Registrován: úte 07. čer 2016 15:14:14
Poděkoval: 72
Poděkováno: 17-krát v 17 příspěvcích

Re: Boží království

Příspěvekod Trini » pon 06. led 2020 15:58:13

Nic píše:

M: Nikdo takový, kdo by říkal „já jsem svědek“, tu nezůstane. Není-li tu žádné „já jsem“, jak by tu mohl být svědek? Ve věčném stavu není pro „já“ žádné místo. Člověk, který nese balík, má strach, aby ho neztratil – jeho vědomí je upnuto na balík. Člověk, který si pěstuje pocit „já jsem“, má vědomí upnuto na „já“ – je sebe-vědomý. Džňánin se neupíná na nic a nedá se o něm říci, že by byl vědomý. A přece není ani nevědomý.



Žádné "já jsem", žádné "já, Já". To tady Nisargadatta popsal zcela přesně. Všechny ty koncepty jako "Já", "já jsem" se musí pustit, jinak nemůže dojít k realizaci. Kdo je k nim připoutaný, ten nemá šanci poznat Pravdu.

:)
Uživatelský avatar
Trini
 
Příspěvky: 5377
Registrován: úte 25. říj 2011 16:26:14
Poděkoval: 331
Poděkováno: 113-krát v 102 příspěvcích

Re: Boží království

Příspěvekod Alaja » pon 06. led 2020 16:12:13

M: Touha diskutovat je také jenom touha. Touha vědět, mít moc, dokonce i touha existovat, jsou jen touhy. Každý touží být, přežít, pokračovat, protože nikdo si není jistý sám sebou. Ale každý je nesmrtelný. Děláte sám sebe smrtelným tím, že se považujete za tělo.


A co teprve ta neuhasitelná touha diskutovat na inspiruj, když je přece k dispozici vlastní poradnazdarma, s těmi, co vše odkývnou a nic nenamítají........... :lol: :P
Proti záři neomezeného prostoru jsou i ty nejkrásnější zážitky neúplné...
Uživatelský avatar
Alaja
 
Příspěvky: 5678
Registrován: stř 09. zář 2015 10:07:22
Poděkoval: 289
Poděkováno: 404-krát v 388 příspěvcích

Re: Boží království

Příspěvekod Trini » pon 06. led 2020 16:13:42

Trini píše:
Nic píše:
M: Nikdo takový, kdo by říkal „já jsem svědek“, tu nezůstane. Není-li tu žádné „já jsem“, jak by tu mohl být svědek? Ve věčném stavu není pro „já“ žádné místo. Člověk, který nese balík, má strach, aby ho neztratil – jeho vědomí je upnuto na balík. Člověk, který si pěstuje pocit „já jsem“, má vědomí upnuto na „já“ – je sebe-vědomý. Džňánin se neupíná na nic a nedá se o něm říci, že by byl vědomý. A přece není ani nevědomý.



Žádné "já jsem", žádné "já, Já". To tady Nisargadatta popsal zcela přesně. Všechny ty koncepty jako "Já", "já jsem" se musí pustit, jinak nemůže dojít k realizaci. Kdo je k nim připoutaný, ten nemá šanci poznat Pravdu.

:)


P.S.
Proto Ramana používal koncept Self a ne I - tedy žádné já. Je tedy správné přeložit Self jako Nadjá nebo Jáství, tím se mysl dostane aspon trochu z toho věčného já, já, Já, Já, já, Já.. :lol:

:)
Uživatelský avatar
Trini
 
Příspěvky: 5377
Registrován: úte 25. říj 2011 16:26:14
Poděkoval: 331
Poděkováno: 113-krát v 102 příspěvcích

Re: Boží království

Příspěvekod Nic » pon 06. led 2020 16:21:04

Nisargadatta Maharadž: "Smrt mysli je zrozením moudrosti"


Trini píše:její myšlenky jsou opravdu mrtvé...


:D

Trini píše:
Nic píše:
M: Nikdo takový, kdo by říkal „já jsem svědek“, tu nezůstane. Není-li tu žádné „já jsem“, jak by tu mohl být svědek? Ve věčném stavu není pro „já“ žádné místo. Člověk, který nese balík, má strach, aby ho neztratil – jeho vědomí je upnuto na balík. Člověk, který si pěstuje pocit „já jsem“, má vědomí upnuto na „já“ – je sebe-vědomý. Džňánin se neupíná na nic a nedá se o něm říci, že by byl vědomý. A přece není ani nevědomý.



Žádné "já jsem", žádné "já, Já". To tady Nisargadatta popsal zcela přesně. Všechny ty koncepty jako "Já", "já jsem" se musí pustit, jinak nemůže dojít k realizaci. Kdo je k nim připoutaný, ten nemá šanci poznat Pravdu.

:)

V sat-čit-ánandě žádné "já" není. Nicméně, dokud věříš, že Tvá mysl je živá, je cesta z téhle iluze skrz uvědomění, kdo jsi.

Proto Nisargadattu koncentrace na "já jsem" probudila.

Obrázek
Nic
 
Příspěvky: 1766
Registrován: úte 07. čer 2016 15:14:14
Poděkoval: 72
Poděkováno: 17-krát v 17 příspěvcích

PředchozíDalší

Zpět na Úvahy a zamyšlení

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 9 návštevníků