V minulých článečcích jsme se zde dosti obsáhle zmínili o cestě jógy a ještě předtím i o buddhismu a dalších zajímavých záležitostech. To vše ovšem spíše jen v teoretickém pojetí, a proto by se snad i slušelo dodat i malinko praxe k již uvedenému. Mno, praxe, spíše popis praxe, jak také jinak. Bude to opět článeček čerpající z knihy, která se jmenuje Meditující mysl a napsal ji Daniel Goleman, vydal pak TRITON 2001.
V tomto článku, či několika článcích, se zmíníme o dvou věcech spojených s praxí meditace, které autor uvádí v první části knihy. Jedná se jednak o popis stavů dosahovaných při meditaci a pak bude následovat srovnání praxe meditace v různých hnutích, což bude, troufám si tvrdit, dosti zajímavé, neb všechny systémy jsou si v posledku dosti podobné.
Začněmež u popisu různých stavů meditace. Autor zde vychází u nižších stádií meditace ze svojí vlastní zkušenosti. Několik let totiž studoval a provozoval meditaci u různých mistrů přímo v Indii, ať již hinduistů nebo buddhistů. U vyšších stavů vychází z klasického spisu buddhistické školy Abbhidharma, který shrnuje meditační praxi. Tento spis se jmenuje Visuddhimagga, čili Cesta očišťování, a napsal ji mnich Buddhaghósa asi v 5. století n.l.
Proces cvičení buddhisty a obecně meditujícího má podle tradice 3 části: očišťování, meditativní koncentrace (samádhi) a intuitivní vhled (paňňá). Vhled se chápe jako vidění věcí, jaké ve skutečnosti jsou. Očišťování, koncentrace a vhled jsou spolu úzce spjaty a měly by být podle tradice pěstovány společně. Pěstování jedné složky totiž usnadňuje pěstování dalších.
očištování
Očišťování začíná dodržováním jistých předpisů pro chování. Tyto předpisy se liší v závislosti na stavu připravenosti člověka. Pro buddhistické laiky jsou předpisovány trochu jiné normy chování, než pro buddhistické novice či řádné mnichy. Pro laiky existuje 5 předpisů řádného chování: mají se vyhýbat zabíjení živých tvorů, nemají krást, nemají pěstovat nedovolený pohlavní styk (rozumí se nemanželský), nemají lhát a nemají požívat opojné nápoje nebo omamné látky.
Pro buddhistické novice se tento seznam rozšiřuje na 10, přičemž prvních 5 se zpřísňuje. Pro řádné mnichy existuje až 227 předpisů, přičemž např. nedovolený pohlavní styk se stává jakýmkoliv pohlavním stykem. Dodržování předpisů chování buddhisty slouží jako pomůcka či příprava na vlastní praxi buddhisty, tedy na meditaci.
Očišťování dále pokračuje tříbením duševních postojů. Buddhistům jde o dodržování správně řeči, správného jednání a správného myšlení. Cílem cvičení je stav, kdy mysl meditujícího není plná nežádoucích myšlenek, např. myšlenek na překročení pravidel chování, kterým by se měli buddhisté vyhnout.
Očišťování dále pokračuje bdělostí (sati). Bdělost znamená všímání si smyslových vjemů a nedovolení jim, aby podnítily reakci mysli v podobě myšlenkového řetězce. Bdělost vede k odtažitosti od vlastního vnímání a myšlenek a tím napomáhá meditaci.
Aby meditující podpořil svou snahu dosáhnout nirvány, měl by též vésti správný život. To znamená optimální životní styl a povolání v tom smyslu, aby mohl omezit své hmotné potřeby na minimum, ale zároveň aby se nemusel bát o své přežití. Mnich má dokonce vlastnit pouze 8 věcí: 3 roucha, pás, misku, břitvu, jehlu a sandály. Obecně by měl být meditující uměřený ke všemu, co dělá.
cesta meditativní koncentrace
Čistota je základem pro koncentraci. Pokud se meditující člověk věnuje očišťování, tj. odstraňuje ze své mysli věci, které by mohly způsobovat jeho rozptylování, cvičení koncentrace je snazší. Cílem koncentrace je soustředit obvykle náhodný proud myšlenek tak, že mysl se upne na jediný předmět, meditační téma. Ve vyšších stavech koncentrační meditace se mysl nejen zaměří na předmět, mysl proniká předmětem meditace až s ním nakonec splyne. Předmět meditace je pak jedinou věcí ve vědomí meditujícího.
Předmět meditace může být různý. Může se jednat o barevná kola, Buddhovu nauku, klid, čistotu, štědrost, smrt, dokonce i mrtvolu, laskavost, soucit, radost, vyrovnanost, a dále pak nekonečný prostor, nekonečné vědomí, prázdnotu, zemi, vzduch, vodu, oheň, části těla či dýchání. Vhodný předmět meditace se liší od člověka k člověku, vhodný předmět meditace se ale liší i u jednoho člověka v různých stádiích meditace.
Na počátku cvičení koncentrace mysl meditujícího stále odbíhá od předmětu meditace. V tom případě je důležité nenechat se příliš tímto rozptýlit a hned se zase vrátit k určenému předmětu meditace. První pokroky v koncentraci nastávají, když mysl meditujícího nepodléhá ani vnějšímu rozptýlení, jako např. různým vnějším zvukům, ani vnitřnímu víru vlastních myšlenek a pocitů. Ačkoliv meditující vnímá vlastní myšlenky a pocity, nerozptylují jej.
Meditující tak udrží své soustředění na předmět meditace po delší dobu a jeho mysl se snáze vrací k předmětu meditace. Meditující vnímá výhody, jež pro něj znamená jednobodové zaměření jeho mysli. Dalším pokrokem v koncentrační meditaci je to, že meditující dovede překonat rozptylující myšlenky jako znuděnost, zapříčiněnou nedostatečným přísunem novinek, nelibost, zoufalství, hněv, lenost, rozrušení, starost, pochybnosti či skepse.
Naopak, objevují se pocity radosti, vytržení, štěstí, vyrovnanosti. Někdy se objevují u meditujícího světelné tvary, záblesky světla i velice reálné vidiny. Toto stádium koncentrační meditace se nazývá vstupní koncentrace. Vstupní koncentrace představuje velice vratký stav, který se může kdykoliv zvrtnout. Meditující proto musí tento stav opečovávat v době po meditaci, a také jej dále prohlubovat.
V průběhu trvalejšího výcviku koncentrace na předmět meditace přijde první okamžik, který znamená úplné přerušení vztahu s normálním vědomím. Je to úplné pohroužení, neboli džhána. Mysl se jakoby ponoří do předmětu meditace a zůstává v něm po určitý časový okamžik. Meditující si neuvědomuje ani smyslové vnímání, ani své tělo.
První zážitek džhány trvá jen okamžik, avšak trvalým úsilím lze džhánový stav podržet po stále delší dobu. Nakonec meditující ovládne džhánu tak, že jí dokáže dosáhnout kdykoliv a kdekoliv, jak se jen rozhodne. Ovšem tato džhána stojí stále jen na počátku velice dlouhé cesty. Džhán je osm, přičemž tato je džhánou první. K dosažení vyšších džhán musí meditující projít džhánami nižšími. Po dosažení džhán vyšších se jimi zase musí vrátit zpět až k nejnižší džháně a normálnímu vědomí.
Dosažení druhé džhány je možné obrácením pozornosti meditujícího od meditačního předmětu směrem k jednobodovosti, vytržení, blahu, jež jsou subtilnější, než původní meditační předmět. Mysl meditujícího je tak oproštěna od verbálních myšlenek na meditační předmět.
Třetí džhány lze dosáhnout opětným soustředěním se na předmět meditace, tentokrát aby se mysl oprostila jednak od předmětu meditace, tak i vytržení a blaha, na které se zaměřil při dosažení druhé džhány. Meditující zažívá vyrovnanost i vůči největšímu vnitřním vytržení.
Pokud tuto vyrovnanost meditující dále prohlubuje, dosahuje čtvrté džhány. Ta je charakteristická vzdáním se veškerého blaha a vytržení, jež sebou přinesly nižší džhány. Meditující nezažívá žádný pocit ani myšlenku. Také jeho dech jako by ustal.
Pátá až osmá džhána jsou nazývány beztvaré. Prvních čtyř džhán lze dosáhnout zaměřením pozornosti na něco konkrétního, něco tvarového. Vyšších džhán lze dosáhnout překročením vnímání jakýchkoli tvarů.
Páté džhány se dosahuje zaměřením na nekonečný prostor
Šesté džhány pak zaměřením na nekonečné uvědomování.
Sedmé džhány na neexistenci nekonečného vědomí. Zaměření na prázdnotu, kde neexistuje žádný předmět.
Osmé džhány lze nakonec dosáhnout zaměřením se na dosažení míru a vyrovnanosti. Neexistuje již žádné hrubé vnímání, vnímání je pouze velice jemné. Metabolismus meditujícího postupně ustává. Je to stav tak jemný, že není snadné říci, zda je či není.
KVĚTOSLAV MINAŘÍK (1908 - 1974)
Kvetoslav Minarik in 1958 Český jogín a mystik, který již v mládí poznal, a sám do nejhlubších podrobností uskutečnil, nejvyšší duchovní ideály Východu, aniž přitom ztratil kontakt s občanským životem. Své zkušenosti potom formuloval evropským způsobem myšlení, jako originální, z knih nevyčtenou duchovní nauku, i když to je ve skutečnosti nauka tibetská, nauka mahajánového buddhismu. Bere v úvahu psychologii a způsob myšlení současného Evropana. Ukazuje mu cestu životem, aby mohl zdokonalit svoji bytost jako celek. Nezabývá se tudíž jen některou z bytostných složek, buď fyzickou, nebo mentální, duchovní či mravní, ale harmonicky rozvíjí všechny najednou. Má charakteristiku mahajánového buddhismu proto, že je tulku Marpy, čtvrtého člena Bělostné Dynastie Kagjüpů, tibetského duchovního řádu. Stal se šestým členem této dynastie, a stojí v pořadí po Milarëpovi. Přenesl tudíž nauku tohoto slavného řádu, který již přestal v Tibetu existovat, do Evropy duchovní cestou, a sice vlastním přímým poznáním.
Čtenáři v západní hemisféře znají životopisy patriarchů řádu Kagjüpů: Tilopy, Naropy, Marpy a Milarëpy. Jejich biografie byly napsány jejich následovníky a ctiteli. My zde chceme předložit čtenářům západní hemisféry životopis dalšího člena Bělostné Dynastie Guruů Kagjüpů, Květoslava Minaříka, kterou napsal on sám, a nazval ji:
KÉČARA
POUTNÍK PO OBLOZE
K této autobiografii uvádí motto:
Jsem ten, jenž získal zasvěcení do mahájány,
již pak přenesl do Evropy,
aby ji odevzdal jako plod příznivé karmy
lidem, kteří jsou již na konci smrtné noci nepoznání.
M. K.
Splnilo se staré proroctví střední Evropy?
Jaké proroctví? Že přijde na svět nový Kristus, a že se narodí na padesáté rovnoběžce. Kdy? O tom se stará proroctví nevyjadřují, ale vzhledem ke všeobecně zmatené době křesťanské éry a touze po "lepších časech", se vyskytuje více dohadů různých sensibilů. Na to ovšem běžně učleněný člověk, řídící se myšlením vycházejícím ze současného vzdělání se dívá skepticky, resp. odmítavě. Oprávněně? Snad ano, ale je mnoho věcí mezi "nebem a zemí", které se najednou objeví a které ne jen běžný člověk, ale i vysoce vzdělaný intelektuál nedokáže vysvětlit, ani pochopit.
Nuže, lze něco takového jako je nový příchod Krista nebo příchod nového Krista považovat za reálný? Mnoho příslušníků různých křesťanských sekt o tom nepochybuje. Věda to ovšem považuje a bude považovat za fantazii náboženských blouznivců - jenže jak jsem již uvedl, je mnoho věcí mezi nebem a zemí… Co když se už něco takového stalo? - A nebylo v tom nic zázračného.
Ale k věci. Chtěl bych uvést fakta, která k tomuto tématu něco přinášejí a jsou naprosto reálná.
Kristus, řecky Christos, symbolizuje nejen osobu, ale současně kosmický stav. V sanskrtu je to stav "Turia", tj. čtvrtý stav vědomí, avasthá. Stav "nadvědomí", celistvá zkušenost. Stav, který se nachází nad stavem bezesným a je nadřazen všem ostatním stavům. Ve stavu Turia už jogín ví o stavu absolutna, jenž je zastíněn vědomím o bytí. Jde tudíž o stav vysokého duchovního vědomí. Kdo tento stav realizuje, stává se Kristem.
Totéž platí i pro jiné stavy. Například, kdo realizuje stav Brahmá, stává se Brahmou. To je analogie křesťanského boha stvořitele. Je personifikací neosobního božství, první příčina projeveného vesmíru. Determinovaná a proto ještě pochopitelná kosmická energie, kvalita právě na rozhraní beztvárnosti (prázdnoty) a všech stupňů stvoření. Je v dosahu jógou nejvýš rozvinuté postřehovací schopnosti. Proto lze Brahmu považovat za prvotní příčinu vesmíru, resp. za prvopočátek tvůrčího cyklu utvářeného světa. V antropomorfním pojetí je Brahmá považován za boha - bytnost, který z vlastní vůle a rozhodnutí stvořil vesmír. Avšak z hlediska skutečností, různým způsobem projevených, čili z objektivního hlediska, je Brahmá ještě smysly postřehnutelným, nebo zjistitelným stvořením - duchovní silou kosmu.
Kdo realizuje stav bódhi - stav dokonalé moudrosti, stává se Buddhou - dokonalým.
Ti středověcí proroci očekávali toho kdo přijde, jako absolutně dokonalého. Protože v jejich představách chápali dokonalost jedině v Kristu, toho očekávaného takto nazvali. Jméno Buddha zde nebylo tehdy ještě známo. On ovšem už přišel, ne se slávou a zázraky, ale jako JEDEN Z NÁS.
Uvedené věci jsem předeslal k tomu co zde uvádím dále, jako skutečnou událost.
Zde, ve střední Evropě, v Čechách, tj. na padesáté rovnoběžce se narodil člověk, který na základě svého pojetí jógy dosáhl realizací a vysokých kosmických zasvěcení. Dosáhl buddhovství. Stal se rovněž tulkuem tibetského lámy Marpy, který kdysi, cca před 900 léty založil školu Kagjüpů. V posloupnosti tohoto řádu je Kv. šestým členem řady guruů bělostné dynastie. Posloupnost této školy: Nebeský Vadžradhára (Vadžrasattva, tibetsky Dordže Čang), Tilopa, Naropa, Marpa, Milarëpa, Květoslav, občanským jménem Květoslav Minařík.
Narozen zde v Čechách, vyjadřuje svoje poznání ve své řeči, aniž by potřeboval přebírat a interpretovat texty Tibeťanů. Nauka je tudíž přenesena z Tibetu duchovní cestou. Je podávána dokonale srozumitelně, bez potřeby překladů z tibetštiny, z dovezených textů. Svoje poznání vyjadřuje v knihách, které sám napsal. S tibetskými texty je ji možno porovnat. Jeho knihy bylo možno vydat až po jeho smrti, po zhroucení komunistického režimu. Jsou však zatím v jeho rodné řeči a KÉČARA, jeho autobiografie, je první který je předkládán veřejnosti v němčině a angličtině. Jako další ukázku jeho tvorby zatím uvádíme jen krátké články, a sice v angličtině "Cesta k nesmrtelnosti" a v němčině "Jóga a zdraví". Další knihy budou následovat. Květoslav napsal celkem 10 knih ve kterých vykládá svoji nauku z mnoha stran.
Píši o tom, že byla stará nauka Tibetu přenesena do Evropy duchovní cestou. Předpokládám, že toto moje tvrzení se setká s nepochopením. Kolik lidí asi může vědět, o co se jedná, co to znamená. To však vyplyne z autobiografie Mistra.
Této příležitosti, kdy předkládáme široké veřejnosti dílo svého gurua bych chtěl využít k tomu, abych řekl něco o duchovních centrech na Zemi. Je více takových center, jako je například Indie a Tibet. Bohužel, že z těchto duchovních center se už stávají už jen torza velkých nauk.
Tibet možno nyní považovat za klasický příklad. Dovolím si tvrdit, že tam se jíž jeho sláva duchovního centra nikdy nevrátí, i kdyby se tam vrátil Dalajláma. Důvod? Ne proto, že je okupován Číňany, ale proto, že jeho potenciál duchovních sil se už vyzářil. Od dob Milarëpy se tam už nevyskytl nikdo, kdo by realizoval a přinesl světu v takovém podání, které by dokázalo navázat na vývoj světa. Není tam už příslušné napětí, a jen proto bylo možno Číňanům tuto oblast okupovat a národ i zemi postupně ničit.
Tomuto zákonu podléhají všechna místa na zemi. Bylo tomu tak u všech velkých nauk. Například: V době vstupu jarního bodu rovnodennosti do souhvězdí Býka, zazářila světu nauka Osiridova v Egyptě. Trvala však v plné slávě až do doby, kdy začalo působit po něco delší době nežli 2000 let souhvězdí Skopce a duchovní centrum se přesunulo na blízký východ, do Jeruzaléma. V době, začátku bodu rovnodennosti v Rybách, kdy začalo postupně dominovat křesťanství, se přesunulo centrum postupně do Říma. Toto je ovšem směrování vývojové řady náboženského vývoje Okcidentu. Ve starém Egyptě je nutno hledat původní prvky křesťanství. Orient má poněkud jinou orientaci.
Každá z těchto základen byla po svém vyzáření, nebo po svém opotřebování, zničena. To však platí pro celo zeměkouli. Nyní tento osud potkává Tibet, a je jasné, že nenávratně. Indie vyhasla postupně už o něco dříve. Avšak v Orientě se vytvářely nové nauky na základě jiných zákonitostí, než jak byla směrována řada nauk, které vyústily v křesťanství a ovlivnily bílou rasu. Kam se přesouvá duchovní těžiště nyní? Možná, že to pochopíte, až si přečtete KEČARU autobiografii Syna Višnuova.
Právě stojíme na důležitém bodu vývoje lidstva. Nejen, že vstupujeme do údobí, kdy se přesouvá bod jarního bodu rovnodennosti do Vodnáře, ale zároveň končí věk Brahmův a začíná věk Višnuův, zrozením syna Višnuova. A to ovlivní další vývoj lidí zásadně. Setkávají se nyní dva hlavní směry chápání duchovního poznání - Východ a Západ - Buddha a Ježíš.
Studený Josef
přímý Mistrův žák
http://www.mahayana.cz/czech/master/default.html
Uživatelé procházející toto fórum: Google [Bot] a 52 návštevníků