od Monika » stř 02. kvě 2012 15:45:50
Duben 5: Věčné
Milí posluchači,
jak jsme na tom s časem? Kam náš čas mizí? Zas a znova se nám vytrácí. Někdy bychom ho chtěli pozdržet. A často bychom rádi, aby již uplynul. O tomto čase bude naše dnešní úvaha, přesto bude jiná, než se možná domníváte. Jmenuje se:
Věčné
„Věčné vydrží nejdéle“, mohli bychom říci. Má však ono věčné nějaké trvání?
Věčné znamená zároveň bez začátku i bez konce. Pokud by věčné mělo začátek, bylo by to omezené, a tím pádem ne věčné.
Nám se někdy jeví i krátká doba jako věčnost. Stěží ji vydržíme.
Jaké by to potom bylo s onou věčností, která nezná začátek a tedy ani konec? Toužíme po ní? Nebo si raději představujeme věčnost jako sled ohraničených událostí?
Kdyby tady všechno bylo současně, pořád současně, jak bychom se mohli v takové věčnosti cítit naplnění? Nepotřebujeme k tomu ve svých představách a ve své naději pohyb bez konce?
Všechny tyto úvahy se pohybují v oblasti přítomného bytí. Toho, co je tu. Všechno přítomné si umíme představit jen omezeně. Vše, co je tu přítomné, si představujeme jen zároveň s něčím jiným, rovněž přítomným. Proto pro nás věčnost v rámci námi poznatelného bytí neexistuje. Když se pohroužíme do sebe, vnímáme v nitru jakýsi pohyb, který touží po osvobození, pohyb, který hluboko v nitru chce překročit hranice všeho přítomného bytí. Vezmeme-li tento vnitřní pohyb v potaz, existuje nějaká oblast, která by ležela mimo veškeré bytí? Můžeme ji poznat? Takové poznání existuje, i když tyto úvahy narážejí na hranici, která se vymyká jakémukoli popisu. Přesto se s vámi těchto oblastí dotknu. Zde jsou má pozorování a úvahy, jež vedou za hranice námi poznatelného bytí. Pozorujeme a hluboko v nitru intuitivně cítíme, že vše přítomné se vymezuje vůči něčemu nepřítomnému. To, co tu není, se zdá být nekonečné ve srovnání s tím, co tu je přítomné. Protože to není tady, nemá to žádný začátek ani žádný konec. V tomto ohledu je to nekonečné a proto lze říci, že věčné. Vše, co tu není přítomné, a co obklopuje něco, co tu přítomné je, přitahuje naše nejhlubší nitro, ačkoli to pro nás zůstává nepochopitelné. Cítíme hlubokou touhu se do tohoto ne-jsoucího rozpustit, být zbaveni hranic bytí. V této oblasti všechno jsoucí končí.
Otázka je: Odkud to jsoucí pochází? Může pocházet z něčeho jiného jsoucího? Nebo pochází z něčeho věčného ne-jsoucího? Zde s těmito úvahami skončím. I tak jsme možná v sobě pocítili hluboké povědomí, které nás k tomuto Ne-jsoucímu přitahuje. Teprve v tomto Ne dojdeme klidu, věčného klidu. Kam nás vedou tyto úvahy? Vedou nás k jinému vědomí. Vedou nás od omezeného vědomí a jeho materiálních představ, k vědomí, které je věčné. Tímto vědomím, které existovalo přede vším, co je, bylo vše jsoucí tvořivě povoláno k bytí, a teprve tím skutečné. Před lety jsem o těchto souvislostech napsal báseň. Připojím ji k této úvaze, ačkoli si jsem dobře vědom toho, že i tak zůstane to poslední zahaleno tajemstvím.
Proč? Protože věčné. Nyní tedy ta báseň.
Ne
Mnich, který putoval za poznáním,
prosil kupce na trhu
o milodar.
Kupec se na chvíli zamyslel
a pak dávaje mu dar se tázal:
„Jak je možné, že ty ode mě, co
k životu ti chybí, žádáš,
a přece mě a můj způsob života,
kteří ti obživu poskytují,
za méně považuješ.“
Mnich odvětil:
„Ve srovnání s tím Posledním, jež hledám,
se ostatní jeví
malé.“
Kupec se ale tázal dále:
„Existuje-li nějaké Poslední,
jak by to mohlo být něco,
co by jeden hledat a najít mohl
jako něco, co na konci cesty leží?
Jak by se mohl jeden kdy
k němu uchýlit,
ač je jen jedním mezi dalšími a mnoha,
a více než ti další a mnozí
se ho zmocnit?
A naopak jak by se mohl
jeden vzdát jeho ochrany
a méně než druzí
jím veden byl
nebo mu sloužil?“
Mnich odvětil:
„to Poslední shledává,
kdo se Blízkého a Nynějšího
odříká.“
Kupec ale přemýšlel dále:
„Jestliže existuje to Poslední,
pak je každému nablízku,
třeba, tak jako v každém Bytí Ne
a v každém Nyní nějaké Předtím a Potom
v tom, co se nám zjevuje
a co prodlívá,
skryto jest.
Ve srovnání s Bytím,
jež zakoušíme jako pomíjivé a ohraničené,
se nám e zdá nekonečné,
jako Předtím a Kam,
ve srovnání s Nyní.
Přec se nám Ne zjevuje
v Bytí,
jako Předtím a Kam
v Nyní.
Ne je jako noc
a smrt
jako nevědomý začátek.
A udeří v Bytí nám jen krátce
tak jako blesk,
mžik oka.
Tak i to Poslední přijde k nám jen zblízka
ještě blíž
A prosvětlí
teď.“
A zeptal se i mnich:
„Kdyby to, co říkáš byla pravda,
zbylo by ještě něco mně a tobě?“
Kupec řekl:
„Nám zbyla by ještě
na nějakou dobu
Země.“
(překlad básně je převzatý z knihy Berta Hellingera „Myšlenky o Bohu“, vydané nakladatelstvím Equilibrium v roce 2009)
To byla dlouhá úvaha. Má ovšem utěšený konec: „Nám zbyla by ještě na nějakou dobu Země.“ Jí se s láskou věnujeme, a našim blízkým. Zároveň se díváme přes ně dál, na ono věčné, z kterého pocházejí. Ale jen krátce, neboť náš čas je nyní. V tomto smyslu vám přeji poklidnou neděli. S dostatkem času na vše, co vám i druhým dělá radost.
Váš
Bert Hellinger
Český překlad a mluvené slovo: Petr Jansa "