"Všechny hrubé psychické jedy sedimentují především ve spodní části těla, jmenují se Káma. Káma znamená v sanskrtu „hrubý chtíč“ a východní nauky rozeznávají kámu vyšší a nižší. Ta nižší se projevuje touhou po uspokojení hrubých tělesných a smyslových prožitků jako je jídlo, pití, pohlavní styk atd., ta vyšší se projevuje na úrovni duševní a to zpravidla negativními návyky a vášněmi, jako je pýcha, lakota, hněv, závist, žárlivost, lenost a smyslnost.
Činnost této karmické složky duše bývala označována v křesťanství za působení ďábelské a to vždy v okruhu sedmi hříchů. Byla tu představa, že jakýsi démonický vliv zvenčí tyto hříchy člověku vnuká a vsugeruje a že člověk musí stále s tímto vlivem zápasit. My si nemusíme tyto vlivy představovat jakoby přicházeli zvenčí, máme jich sami v sobě dost. Kdyby jich nebylo v nás a kdybychom si sami jejich působení nepřáli, měl by s námi „ďábel „ těžkou práci a s jejich dodáním až do bytu. Ale ony jsou v nás, o tom nemusíme pochybovat, jen stačí hlouběji pátrat. Najdeme je obyčejně ukryty pod naším zevním společenským nánosem a brzy
uvidíme, že nejsou neživé, ale že jen odpočívají jako doutnající jiskérka pod popelem, aby se projevily při první vhodné příležitosti, až budeme více méně bez zábran. Pak stačí jen malá společnost několika stejných a jsme v tom až po krk. Proto je pro jogina mystika tak velice důležitý správný výběr společnosti (Satsang) a správná snaha zbavit se těchto jedů ještě dříve než propuknou.
Jak to provedeme?
Tyto psychické jedy, jak již řečeno, sedimentují v dolní polovině našeho jemného těla, ale částečně i v těle fyzickém. Proto si budeme denně omývat nohy čistou vodou a to s představou, že tyto jedy ze sebe smýváme a denně budeme prosvětlovat své tělo v samotných jeho základech. Tam je vůbec největší temnota a tíha. Je skrytá ale tím odpornější a zakalenější je její prostředí. Proto v první řadě musíme denně třeba i několikrát vědomě prodýchávat své nohy až nahoru k Muladhaře, tj. k prvnímu lotosu. Budeme je prosvětlovat čistým vědomím, čistou odevzdaností k Pravdě a s pocitem hluboké zbožnosti.
Budeme jimi v duchu procházet část po části božským zvukem Aum nebo Óm nebo jinou ekvivalentní formou zvuku, třeba samohlásek IEOUA (Jehova), což jsou posvátné zvuky Božího jména, jména Hospodinova. Je velmi důležité, abychom nikdy při těchto cvičeních nezapomněli, že tyto zvuky vyjadřují právě toto svaté Jméno, Jméno Boží. Proto je musímev duchu vyslovovat s největší vroucností a pokorou, s úctou, touhou a láskou k Bohu, jinak by nám cvičení nebylo nic platné. Musíme zavést Boží světlo i teplo právě tam, kde je největší tma. A teprve pak pokračovat klidně od lotosu k lotosu."
P.S.
moje poznámka:
Mohlo by se zdát, že uvedené je pro začátečníky, nikoliv pro pokročilé.
Pokročilý je ten, kdo je opravdový, odhodlaný, statečný, pravdivý jak ke druhým tak k sobě.
Ve kterém žije touha po Pravdě takovým způsobem jako je touha po chybějícím milovaném.
A to vše jsou znaky zralé, pokročilé duše, pro niž duchovní cesta je přirozeným pokračováním jejího vývoje.
"Cesta vede opravdovým srdcem"
Žádná touha něčeho dosáhnout, třeba osvícení, probuzení, mít pravdu, uznání, po dokonalosti, správnosti atd.
Tak to jen na vysvětlení té "pokročilosti" v názvu vlákna.
