Nic píše: Líbí se mi, že Nisargadatta připouští dvojí svět.
Nisargadatta žádné dva světy nepřipouští. Na přímou otázku, jestli jsou dva světy, neodpovídá. Kdyby odpověděl ano, tak by lhal. Odpovídá na ni - jak se říká - obrazně.
Nic píše: Líbí se mi, že Nisargadatta připouští dvojí svět.
Trini píše:Nic píše: Líbí se mi, že Nisargadatta připouští dvojí svět.
Nisargadatta žádné dva světy nepřipouští. Na přímou otázku, jestli jsou dva světy, neodpovídá. Kdyby odpověděl ano, tak by lhal. Odpovídá na ni - jak se říká - obrazně.
Nic píše:
Tazatel: Existují dva světy?
Nisargadatta Maharádž: Váš svět je pomíjivý a proměnlivý. Můj svět je dokonalý a neměnný. Můžete mi o svém světě říkat cokoli chcete – budu poslouchat pozorně, možná dokonce i se zájmem, ale ani na okamžik nezapomenu, že váš svět neexistuje, že sníte.
Nic píše:
Tohle není pochlebování, je to skutečnost. Líbí se mi, že Nisargadatta připouští dvojí svět. Ten skutečný dokonalý svět pravého Já s uvědoměním "Já jsem TO" a imaginární svět ega - život v iluzi oddělenosti, svět plný válek, nepravostí a toho, co není a nemůže být láskou. Připouští dvojí svět a zároveň k tomu dodává: "...ani na okamžik nezapomenu, že váš svět neexistuje, že sníte".
![]()
![]()
armin píše:Nic píše:
Tazatel: Existují dva světy?
Nisargadatta Maharádž: Váš svět je pomíjivý a proměnlivý. Můj svět je dokonalý a neměnný. Můžete mi o svém světě říkat cokoli chcete – budu poslouchat pozorně, možná dokonce i se zájmem, ale ani na okamžik nezapomenu, že váš svět neexistuje, že sníte.
Jako obvykle jsi to špatně pochopila a chytla si se toho, co se by se ti líbilo. Vzala si si z toho jen ten začátek a ne to, že žádný druhý svět neexistuje.
Jak vidno pokoušet se vykládat (přiblížit) něco moudrého hlupákům z nich moudřejší neudělá, někdy spíše naopak.
Nic píše:Takže, Miroslave, Nisargadatta skutečně mluví o dvou světech.
Nic píše:Takže, Miroslave, Nisargadatta skutečně mluví o dvou světech. Ten dokonalý šťastný svět, kvůli kterému bys zavíral do blázince, je skutečný, a ten bláznivý svět plný špatností je snový.
armin píše:Nic píše:Takže, Miroslave, Nisargadatta skutečně mluví o dvou světech.
Ve kterém světě Nisargadatta mluví o dvou světech?
Trini píše:V "jeho" světě neprší, takže to bude poušt bez květin a čehokoliv zeleného. A má tam holt ty veřejné záchody, kterí škodí jeho zdraví.
Nic píše:armin píše:Nic píše:Takže, Miroslave, Nisargadatta skutečně mluví o dvou světech.
Ve kterém světě Nisargadatta mluví o dvou světech?
Krásná otázka, díky. Můžeme se na to podívat detailněji.
"Váš svět“ – svět běžného člověka, prožívaný skrz smyslové vnímání, v myšlenkách, v emocích, v touhách a ztotožnění s tělem a myslí. Je to svět duality: radosti a bolesti, dne a noci, tepla a chladu, dobra a zla, světla a temnoty. Tenhle svět je pomíjivý, proměnlivý a subjektivní – je to snový svět, protože je tvořen myslí a není trvalý. Je založený na iluzi oddělenosti, na iluzi odděleného "já" a na víře v realitu pomíjivých jevů.
Tenhle svět není skutečný, takže ve skutečnosti tady Nisargadatta nemůže být a mluvit.
"Můj svět“ – Tohle je svět probuzených, nebo spíš realita skutečnosti. Je to uvědomění celistvosti Bytí, které přesahuje mysl, tím pádem čas, prostor, ztotožnění s tělem, myslí, individualitou. Poznání skutečnosti tedy není založeno na smyslovém vnímání, i když smyslové vnímání tady může být a nijak nevadí. Není založeno na projekci mysli - na tvarech, formách, jménech, všechno je rovnou prohlédnuto jako TO.
A tady neexistuje nikdo, kdo by mluvil.![]()
Trini píše:V "jeho" světě neprší, takže to bude poušt bez květin a čehokoliv zeleného. A má tam holt ty veřejné záchody, kterí škodí jeho zdraví.
Řekla bych, že neexistuje studie, že by veřejné záchodky škodily zdraví. Připomnělo mi to, jak na podiv, že se na venkově dožívají těžce pracující lidé vyššího věku, než lufťáci, kteří se rekreují a žijí v pohodlí města, zemědělec odpověděl: "Kdo k hnoji sto let čuchá, ten sto let žije".![]()
Je trochu naivní si představovat, že s probuzením zmizí jen některé smyslové vjemy (např. barvy květin), zatímco jiné by zůstaly (např. pach veřejných záchodků). Ve skutečnosti každý vjem se rozpouští v uvědomění celistvosti Bytí.
Eduard Tomáš to pěkně vyjadřuje, když říká, že odmyslí tvar a jméno květiny – a poznává v ní sebe sama. Vědomí, které je celistvé, sjednocuje to, co se mysli zdá oddělené. Subjekt a objekt se v ničím nepodmíněné lásce navzájem zrcadlí tak, že mezi nimi nezůstává rozdíl. Všechno je TO – dokonalá Jednota. Tedy to, co Nisargadatta nazývá dokonalým neměnným světem, Ježíš nazývá Božím královstvím - Životem věčným, Buddha Nirvánou....
Nic píše:
Trini píše:V "jeho" světě neprší, takže to bude poušt bez květin a čehokoliv zeleného. A má tam holt ty veřejné záchody, kterí škodí jeho zdraví.
Řekla bych, že neexistuje studie, že by veřejné záchodky škodily zdraví.
armin píše:Když neumíš odpovědět tak to nezamlouvej nějakým vysvětlováním (žvaněním), jestli ti mohu něco radit.
Nic píše:armin píše:Nic píše:Takže, Miroslave, Nisargadatta skutečně mluví o dvou světech.
Ve kterém světě Nisargadatta mluví o dvou světech?
Krásná otázka, díky. Můžeme se na to podívat detailněji.
"Váš svět“ – svět běžného člověka, prožívaný skrz smyslové vnímání, v myšlenkách, v emocích, v touhách a ztotožnění s tělem a myslí. Je to svět duality: radosti a bolesti, dne a noci, tepla a chladu, dobra a zla, světla a temnoty. Tenhle svět je pomíjivý, proměnlivý a subjektivní – je to snový svět, protože je tvořen myslí a není trvalý. Je založený na iluzi oddělenosti, na iluzi odděleného "já" a na víře v realitu pomíjivých jevů.
Tenhle svět není skutečný, takže ve skutečnosti tady Nisargadatta nemůže být a mluvit.
"Můj svět“ – Tohle je svět probuzených, nebo spíš realita skutečnosti. Je to uvědomění celistvosti Bytí, které přesahuje mysl, tím pádem čas, prostor, ztotožnění s tělem, myslí, individualitou. Poznání skutečnosti tedy není založeno na smyslovém vnímání, i když smyslové vnímání tady může být a nijak nevadí. Není založeno na projekci mysli - na tvarech, formách, jménech, všechno je rovnou prohlédnuto jako TO.
A tady neexistuje nikdo, kdo by mluvil.![]()
Trini píše:
No, prima, tak proč se tím vůbec zabývat, když Nisargadatta nic o dvou světech neřekl.
Nic píše:Trini píše:
No, prima, tak proč se tím vůbec zabývat, když Nisargadatta nic o dvou světech neřekl.
Nejde o to se čímkoliv zabývat, jde o poznání, čím skutečně jsme - nejsme, co je skutečnost.
Trini píše:Nic píše:Trini píše:
No, prima, tak proč se tím vůbec zabývat, když Nisargadatta nic o dvou světech neřekl.
Nejde o to se čímkoliv zabývat, jde o poznání, čím skutečně jsme - nejsme, co je skutečnost.
Tak proč se stále zabýváš nějakými dvěma světy?
Nic píše:Trini píše:Nic píše:Nejde o to se čímkoliv zabývat, jde o poznání, čím skutečně jsme - nejsme, co je skutečnost.
Tak proč se stále zabýváš nějakými dvěma světy?
Je to skvělé
Vostalpetr píše:Nic píše:
Připouští dvojí svět a zároveň k tomu dodává: "...ani na okamžik nezapomenu, že váš svět neexistuje, že sníte".
Ale kdepak že neexistuje,
Existuje naprosto reálné a skutečně
Mája je naprosto reálná záležitost která je spontánně vytvářena dynamickou silou projevu
- Láskou !!!
Ono i snění je vytvářeno opět láskou
Proč jinak by se asi toto dělo ???
Příčinou snění je láska,
Nikoliv Maharádžovi hnědý oči...
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 9 návštevníků