Nejčastěji se vyskytuje probuzení energie Kundaliní(
http://www.diabasis.cz/psychospiritualni-krize/formy/)
Někdy se také mluví o hadí síle nebo energii - šakti. Koncept má svůj původ v indické spirituální tradici. Podle hinduistické a buddhistické tantrické školy je Kundalini kreativní energií universa a reprezentuje ženský princip.
Ačkoli se v nejčistší podobě objevuje v Indii, má svoje důležité paralely i v jiných kulturách a náboženských společenstvích. V jistém smyslu může být probuzení Kundalini rozpoznáno jako centrální mechanismus, který je podkladem různých forem dramatických projevů emočních, psychosomatických a spirituálních, které by v západní medicíně mohly být považovány za projevy psychopatologie.
Tantrické školy vyvinuly mapy čaker, s jejichž pomocí popisují detailně fyzikální, emocionální a spirituální projevy probuzení Kundalini. Nehledě na obtíže, které probuzení Kundalini přináší, je obecně považována za energii, skrze níž přichází léčba psychosomatických obtíží, pozitivní restrukturace osobnosti a vývoje vědomí. Vzhledem k její mimořádné a často mimořádným způsobem se projevující síle je celý proces jejího probuzení brán velmi vážně a vždy je doporučována asistence zkušeného průvodce.
Proces probuzení Kundalini, jak je popsán v indické literatuře, je často provázen dramatickými fyzickými a psychologickými manifestacemi .
Uvedeme zde jen několik příkladů. /Greenwald, 2002/1. Aktivace prány nebo krije- intenzivní bezděčné pohyby, třesy, vibrace, záškuby, pocity elektřiny v těle, brnění, nárazy energie zaplavující tělo.
2. Fyziologické obtíže, aktivace latentních chorob nebo pseudo nemocí, onemocnění zažívacího traktu, zdánlivý infarkt, poruchy příjmu potravy.
3. Jogínské fenomény-tělo může zaujímat jogínské pozice /tzv. asány / nebo pohyby rukou /tzv. mudry/, které člověk nikdy předtím neviděl a neznal.
4. Psychologické a emoční projevy jako např. strach ze smrti a šílenství, kolísání nálad, zaplavující pocity úzkosti, hněvu, viny nebo deprese, stejně tak jako pocity intenzivního soucítění a nepodmíněné lásky. Neschopnost spát, pseudo psychotické symptomy - vidění světla, hlasy, upadání do transu.
5. Mimosmyslové zážitky-zahrnují informační vstupy na úrovni vizuální - světlo, sluchové - hlasy, hudba nebo čichové - vůně vonných tyčinek.
6. Parapsychologické zážitky - probuzení schopností rozšířeného vědomí- synchronicity (viz též IV Psychické otevření…), objevení léčebné schopnosti a psychokineze.
7. Stav vědomí, pro který jsou používána označení samádhi nebo satori, tj. osvícení, pohroužení vědomí do mystických stavů jednoty, míru, světla nebo energie, klidu, radosti, zaplavující vlny blaženosti.
Doplňující informace k této kategorii /citace z knihy: S. a Ch.Grofovi - Krize duchovního vývoje; Chvojkovo nakladatelství, Praha 1999/
Projevy této formy krize odpovídají popisům probuzení hadí síly čili kundaliní, známým z historické indické literatury. Podle názoru jogínů představuje kundaliní formu tvořivé kosmické energie, jež ve skryté formě sídlí u báze lidské páteře. Tato síla může být aktivována meditací, specifickými cvičeními, zásahem povolaného duchovního učitele, popř. podněty dosud neznámými.
Probuzená kundaliní stoupá vzhůru kanály „éterického těla", jež popisuje jogínská literatura jako pole nefyzikální energie obklopující a prolínající tělo fyzické. Při svém vzestupu očišťuje člověka od stop traumatických zážitků a otevírá centra psychické energie zvané čakry. Ačkoliv je tento proces v jogínské tradici vysoce oceňován a považován za blahodárný, není bez nebezpečí a vyžaduje odborné vedení tzv. guruem, jehož kundaliní je plně probuzena a stabilizována.
Nejdramatičtějšími příznaky tohoto probuzení jsou fyzické a duševní projevy zvané krije. Lze při nich prožívat intenzivní vjemy energie a tepla proudícího vzhůru páteří spojené se silným chvěním, křečemi a svíjivými pohyby. Mocný příval zdánlivě nemotivovaných emocí (úzkost, hněv, smutek, či naopak radost a extatické vytržení) se může vynořit na povrch a na čas ovládnout psychiku.
Velmi obvyklé jsou vize jasného světla či různých archetypálních bytostí, pestrá škála vnitřně vnímaných zvuků či zážitky, které se zdají být vzpomínkami z minulých životů. Zmíněný obraz dotváří bezděčné a často nekontrolované chování: mluvení cizími jazyky, prozpěvování neznámých písní, zaujímání jogínských pozic a gest, jakož i napodobování řady zvířecích zvuků a pohybů.
Nedávno byly neklamné známky tohoto procesu pozorovány u tisíců obyvatel Západu. Kalifornský psychiatr a oční lékař Lee Sannella, který jako první uvedl syndrom kundaliní do západních odborných kruhů, sám zaznamenal téměř tisíc takových případů.
Možná jste se někdy podivili nezvyklým zážitkům, které jste měli během meditace, anebo jste se setkali s nevysvětlitelnou energii, jež přerušila a dramatickým způsobem změnila váš dosavadní život. Možná jste lékařem, psychoterapeutem nebo léčitelem a hledáte vysvětlení příznaků, které v rámci norem západní medicíny nelze uspokojivě zařadit. Je-li tomu tak, pak vám poslouží tato kniha, kterou jsem napsala, abych pomohla rozpoznat a podpořit unikátní, universální a odvěký proces spojený s duchovní zkušeností a psychologickou integrací který byl již v indickém starověku označován jako probuzení Kundaliní.
Jakmile jsem o tomto tematu zacala diskutovat s prateli a na seminarich, zjistila jsem, ze mnoho lidi se v soucasnosti potyka s chaosem a zmenami souvisejicimi s probuzenim Kundalini, k nemuz doslo v dusledku duchovni praxe, modernich terapii pracujicich s telem a zmenenymi stavy vedomi, uzivani drog anebo zkusenosti blizkosti smrti. Stava se to tez spontanne, bez jasne priciny. Psychologove, lekari a dokonce i duchovni ucitele vsak casto nespravne identifikuji priznaky probuzeni, coz miva pro postizene zavazne nasledky. Rozhodla jsem se proto shromazdit z velkeho mnozstvi pramenu vsechny dostupne informace o tom, jak lze tento proces podporit a rozvinout ho az k idealnimu vysledku, jimz je podle posvatnych knih Vychodu zmenena perspektiva povahy byti, rozsirene vedomi a blazenost.
Prozkoumala jsem pres dve stovky rukopisu, abych ziskala informace o teto prastare esotericke zkusenosti, jez je v psyche cloveka velmi hluboce zakorenena. Zminky o ni se objevuji jiz v prvnich pisemnych zaznamech. Vedla jsem rovnez radu rozhovoru s mnoha lidmi ze Zapadu, kteri popsali tento proces i to, jak ovlivnil jejich zivoty. Desitce techto pripadu se budu podrobneji venovat v nasledujicim textu.
Jsem nesmirne vdecna Institutu transpersonalni psychologie, ze podporil me rozhodnuti pouzit shromazdeny material k napsani disertacni prace na tak netradicni tema, a clenum komise, dr. Jill Mellickove, dr. Robertovi Fragerovi a dr. Ronovi Jonesovi, kteri do dusledku chapou spojeni mezi duchovnem a psychologii, a tato integrita prochazi jejich zivoty. Casti teto knihy byly poprve publikovany v me disertaci Kundalini: A Study of Eastern and Western Perspectives and Experiences and their Implications for Transpersonal Psychotherapists (Kundalini: Studie vychodnich a zapadnich nazoru a zkusenosti a jejich dusledky pro transpersonalni psychoterapeuty, leden 1988). Take bych rada podekovala radcum a pratelum, vcetne meho manzela Billa, dr. Gaye Hendrickse, dr. Jima Spencera, dr. Jonathana Harta, Baby Hari Dasse a joginu z Mt. Madonna Center ve Watsonville v Kalifornii, kteri mi umoznili tuto praci dokoncit.
Tento text vznikl behem zasedani rady pro planovani konference o Kundalini, nazvane Energie transformace, usporadane organizaci Spiritual Emergence Network v breznu roku 1990. Jsem vdecna tomu, kdo ho vymyslel, bohuzel si nikdo z nas nepamatuje, kdo prisel s timto napadem jako prvni! Energie transformace byly popsany pod ruznymi jmeny v ramci esoterickych praktik kazde kultury, a toto slovni spojeni odrazi universalitu procesu a rozmanitost jeho vlivu
Termin "Kundalini" uvadim s velkym pismenem, protoze tato energie/vedomi je v posvatnych textech personifikovana jako Bohyne. Zjistila jsem, ze takovy pohled podporuje muj duchovni a tvorivy proces. Tez jsem pouzila cetne poznamky, coz neni prilis prijemne pro ctenare, ale je to nezbytne pro mou studii, jelikoz vychazi z praci stovek lidi, kteri o tomto jevu psali, at uz se jedna o drobne skvosty prekladu svatych pisem nebo o encyklopedicke svazky, jake napsal napr. Sri Aurobindo. Snad pro vas budou lakadlem k castejsi cetbe vychodni literatury, zvlaste nachazite-li se v procesu Kundalini. Jsou totiz pro dusi velmi prospesne. Soucasne doufam, ze citovanim tak velkeho poctu ucencu a ucitelu demonstruji, ze se nejedna o abnormalitu ci vysinuti jenom proto, ze prumerny zapadni lekar tento proces nezna, ac byl popsan mnoha vyznacnymi osobnostmi vsech dob. Prochazi vsemi kulturami a cela rada posvatnych textu definuje a podporuje pozitivni transformacni vliv, jaky muze mit na lidsky zivot.
At uz jste se dostali do viru tohoto procesu zamerne nebo nahodou, doufam, ze vam informace a rady zde nabizene pomohou.
Kundalini: probuzení k radikální duchovnostihttp://zivotni-energie.cz/kundalini-duc ... omena.html

- kundalini-01.jpg (27.94 KiB) Zobrazeno 19254 krát
Najednou se mi ze spodní části páteře přemístila do srdce energie, která v hrudi explodovala jako neutronová bomba. Rozložen na nepatrné částečky, které byly vším, co ze mne zbylo, jsem expandoval všemi směry jako zlomky energie cestující deformovanou rychlostí až na konec vesmíru... Změnil jsem se ve vlny energie umírající za okraji vesmíru. Nezbylo nic... Rob
Tato kniha pojednala o jemné energii životní síly, čistém vědomí přesahujícím mysl a extatické zkušenosti duchovního probuzení. Je ale také i o fyzickém zhroucení, psychickém chaosu a náhlé změně osobnosti, tj. o těch aspektech lidské transformace, které vyrvou člověka z dosavadního způsobu života. Vypráví prastaré i současné příběhy lidí, kteří objevili a integrovali zkušenost posouvající hranice jejich duševního zdraví a jejich božskosti. A je též průvodcem, který vám pomůže tuto zkušenost přežít a transformovat.
Stává se, že když se lidé modlí, meditují nebo v hlubokém rozjímání hledají "Boha", jsou nakonec konfrontováni se zkušeností, kterou staré indické posvátné texty označují termínem sat-čit-ananda. Sat je existence nebo bytí, substance či všeprostupující esence. Podle východních posvátných textů existovalo před stvořením pouze sat, jediné a nerozdělené. Existuje vždy a všude. Cit je kosmická inteligence nebo vševyplňující vedení, je to vědomí bez osobní identity. Ananda je extatická blaženost. Indičtí panditové označují tyto tři kvality za esenciální podstatu bytí. Po výbuchu energie Kundaliní, která je skryta v každém z nás, se jedinci může otevřít přímý vhled do těchto kvalit. Když se tato prvotní intenzivní energie probudí, zdá se, že se pohybuje tělem a duší s určitým záměrem, a podle východních mystiků má schopnost změnit člověka až na jeho buněčné úrovni. Cítí-li někdo první intenzivní vlny této energie/vědomí a zmítá-li se v následném tělesném, psychickém a duchovním chaosu, mluvíme o probuzení Kundalini.
Pokud jste probudili tuto energii, ať už disciplínou a duchovním cvičením, v důsledku práce s dechem nebo jiných intenzivních terapií, po zkušenosti blízké smrti či jiného traumatického zážitku nebo k tomu vedla jiná, zcela nevysvětlitelná příčina, spojujete se s evolučními energetickými a psychickými silami. Tyto energie s sebou nesou vědomí, stejně jako mohou vzduchové vlny nést radiový signál, a některým lidem způsobují psychické potíže, které bychom mohli přirovnat k psychickému Armageddonu, kdy se hroutí hranice vlastní identity a vynořují se nové možnosti.
Co doprovází probuzení KundaliniLidé, kteří zažili náhlé probuzení energie Kundaliní, ji popisují mnoha způsoby.
Během meditace jsem měl najednou pocit, jako bych prorazil vrstvu ledu a mohl jsem vnímat sám sebe, jak tančím nad oceánem blaženosti, cítit, jak se ho dotýkám špičkami, vnímat silné teplé záchvěvy proudící z konečků prstů celým mým tělem až nahoru, proudící vším. Poté jsem byl do toho oceánu vržen a ztratil jsem pojem o tom, co se děje. Bylo to nepopsatelné... Jay
Sáhla jsem po knize Joganandy, abych vyhledala citát. Měla jsem pocit, jako by mi někdo položil těžkou ruku na rameno, přimáčkl mě k podlaze a zase narovnal. Proudily mnou vlny extatické energie a moje mysl byla ztracena v energii a světle. Tak jsem zůstala asi čtyři hodiny... Chris
Tyto zážitky jsou jako jednotlivé události v živote pozoruhodné, souhrnné je lze však identifikovat jako zkušenosti Kundaliní, protože jsou začátkem procesů trvajících měsíce a roky, během kterých se ještě objeví široká škála dalších zážitků. Toto probuzení duchovní energie/vědomí provází mnoho dalších jevů, které obecně spadají do sedmi kategorií zážitků: nedobrovolné pohyby (krija); tělesné pocity a příznaky; spontánní jogické pozice a dýchání; emocionální rozruchy; mimosmyslové vstupy -- vizuální, sluchové a čichové; věštecké a paranormální fenomény; a zkušenosti samadhí nebo satorí. Takové probuzení je většinou provázeno i zásadními změnami názorů a životního stylu.
Kundalini - Duchovní proměnaPrvní pohyb Kundalini je často pociťován jako energie zvedající se z dolní části páteře, kde je podle esoterické literatury již při zrození člověka svinutá ve skryté formě. Může prýštit z těla jako gejzír, plazit se nahoru pomalým spirálovitým pohybem jako had nebo rovnoměrně proudit páteří a korunou hlavy. Tělo vibruje nebo je nabito energií a v těch šťastnějších případech i extatickými pocity. Nervový systém může být zaplaven intenzivním teplem, světlem nebo zvuky. Energie pak může zdánlivě zmizet. Může se však také zdržet a od základu přetvořit člověka na novou osobu, která ovšem ještě celá léta může zápasit s tělesnými a psychickými rozruchy. Vypadá to, jako by každý skrytý nebo nevyřešený fyzický či emocionální problém v systému těla a mysli musel být pojmenován a vyřešen.
Tato "radikální" duchovní zkušenost pravděpodobně vyrůstá z nejhlubších kořenů Bytostného Já a žene člověka do revolučních osobnostních a fyziologických změn. Intenzitu tohoto pohybu některé posvátné jogické texty popisuji jako spěch bohyně Sakti, která se osvobozena žene lidským systémem, aby se sjednotila se svým milencem Šivou, universálním vědomím, které ji očekává. Tato náročná bohyně, stvořitelka a ochránkyně člověka, začne zápas za osvobození lidského vědomí od světských záležitostí a vytvoří rozsáhlou škálu psychických a fyziologických jevů, projeví se extatickou zkušeností a agonizující sebekonfrontací a dožaduje se změny životní orientace dotyčné osoby.
Zkušenost Kundaliní byla téměř ve všech kulturách na zemi po staletí utajována. Dnes se o ní mluví stále častěji i mezi moderními duchovními hledači a podle všeho se vyskytuje i mezi lidmi, kteří žádnou duchovní praxi neprovádějí. Pokud vstoupí do životů lidí, kteří postrádají kontext a nerozumějí souvislostem mezi tělesnými a mystickými zážitky, pak v nich může vyvolat zmatek a strach nebo dokonce vést k roztříštění jejich osobnosti. A obrátí-li se takto postižení lidé na tradiční lékaře, psychoterapeuty nebo církevní poradce, jejich úzkost ještě vzroste, neboť jim západní kultura nedokáže poskytnout rámec, v němž by mohli integrovat spojení mezi spiritualitou a tělesnou energií.
Duchovní probuzení
nemusí být destruktivním nebo bolestivým zážitkem, přestože nepochybně spouští tělesnou i duševní transformaci. Existuje dostatek důkazů, že prvotně je jeho povahou rozšířené vědomí a blaženost, která je po stabilizování procesu pociťována neustále. Je vhodné pohlížet na probuzení jako na určitý proces nebo sérii akcí, změn a funkcí zaměřených na posílení těla a charakteru. Jejich cílem je vznik dostatečně silného tělesného systému, jenž bude schopen udržet duchovní energii a vhled. Jogíni věří, že nejprve je nutné jogickou praxí, sebedisciplínou a skromným životním stylem vytvořit v soustavě těla a mysli silnou strukturu a teprve pak je bezpečné probudit Kundaliní. Mnozí lidé ze Západu, kteří ji probudili, ale neprošli před tím nutnou přípravou, se setkávají s výzvami této transformace, aniž by měli dostatek schopností, kterými by ji mohli obsáhnout.
Nejbolestnější součástí zkušenosti mnoha tělesných příznaků Kundaliní je úzkost, která provází neodbytnou myšlenku "Asi jsem zešílel, protože jen šílenci slyší hlasy a škubou svým tělem" nebo "Musím trpět nějakou příšernou nemocí, možná dokonce dvěma nebo třemi najednou". Jakmile je vyloučena organická příčina těchto potíží, je nejdůležitějším krokem pro překonání pochybnosti tohoto druhu pochopení, že dotyčná osoba není výjimkou, protože tento stav byl definován a popisován po více než čtyři tisíce let psané historie a prožívají jej mnozí z těch, kdo následují duchovní praxí mystiku. Jelikož fyzickým systémem proudí vysoké hladiny energie, dochází k mnoha poruchám normálních biologických a neurologických procesů a náhodné stimulace mozku způsobují různé spontánní reakce, z nichž většina pomine bez léčby. Na druhou stranu, je-li tato zkušenost náhodou aktivována v důsledku úrazu, pokud se již dříve vyskytly epileptické záchvaty anebo jsou-li poruchy nekontrolovatelné a vedou k dlouhým periodám transu a vyčerpání, pak mohu jen doporučit, aby člověka prozkoumal neurolog, který vyloučí komplexní motorickou poruchu.
Kundalini - Jsem šílenec? Umírám?Potýká-li se člověk s častými fyzickými projevy, k nimž nelze přiřadit žádnou lékařskou diagnózu, existuje několik způsobů, jak tyto projevy interpretovat. Podle principu, z nichž vychází většina tělesných terapií, souvisejí bloky ve fyzickém těle s oblastmi stresu nebo zadržení, které vznikly jako následek stažení, k němuž došlo během minulého traumatu. Těla stažením reagují na bolest, ať už fyzickou nebo psychickou. Zadržováním těchto kontrakcí nebo tím, že určitým způsobem opakovaně reagujeme na nepříjemný stimul, rozvíjíme v sobě tělesnou strnulost a napětí. Když lidé při terapii dýchají, ohýbají se nebo terapeut pracuje s jejich tělem odlišným způsobem, pak dochází k uvolnění, často provázenému chvěním a vibracemi. Takové pohyby se mohou vyskytnout též při práci s dechem nebo v hatha-józe. Některé z krijí a bolestí provázejících probuzení Kundaliní jsou též výsledkem tlaku, kterým energie působí na stažené oblasti s cílem dosáhnout jejich uvolnění.
Některé vzorce fyzických příznaků, například Krisnamurtiho pocit, že se jeho hlava každou noc otvírá, nebo sexuální energie, která zaplavila Irinu Tweedieovou, se jeví jako účelové invaze energie, která musí v těle splnit určitý úkol. Gopi Krsna zdůrazňoval, že tímto úkolem je přetvořit tělo tak, aby vyhovovalo požadavkům spojeným s vývojem nového člověka, "genia" s přímým přístupem k moudrosti vesmírného vědomí. Aurobindo a další hovořili o tomto jevu jako o buněčné transformaci těla, při níž se vytváří nový druh lidské bytosti. Mnozí lidé s příznaky Kundaliní se zmiňují o pocitu, že v nich energie nebo zdroj, který nejsou schopni popsat, provádí "přestavbu".
Mnohé vzorce uvolnění energie lze přičítat stimulaci určitých oblastí mozku, které přijímají vyšší dávky energie než normálně a různými neuronovými drahami vysílají zprávy, jež jsou přijímány nervovým systémem a následně překládány do jazyka energetických nábojů, škubání, vibrací atd. Kromě toho je podle východní teorie během tohoto procesu aktivován a čištěn jemnohmotný tělesný systém energie. Kundaliní otvírá a čistí neviditelné nádí, které tímto systémem přepravují energii. Velmi užitečná jsou proto při otvírání toku v rámci tohoto spletitého systému různá dechová cvičení, jogické asany, akupresura a akupunktura.
Pokud se tělo potýká s bolestmi, ztuhlostí nebo častými a silnými vibracemi, může tělesná terapie pomoci, protože otvírá tělo, uvolňuje traumata a vzpomínky a umožní dechu proudit svobodněji a plněji. Různé metody (tanec, masáže, jóga, tchai-ti, pohybová terapie, akupresura nebo práce s dechem apod.) mohou mít podpůrný účinek a umožňují lidem vyjádřit vyšší úrovně energie. Nejlepší je, pokud se je učíme od učitelů a terapeutů, kteří rozumí duchovním procesům. Rovněž velmi užitečný je experimentální přístup, protože lidé nereagují stejně na metody práce s tělem. Někteří se mohou díky léčbě cítit velmi posíleni, uvolněni nebo naplněni energii. Naopak jiní mohou zjistit, že jejich tělo je příliš předrážděné, než aby zvládalo jen pouhý dotek. Ti pak dojdou k závěru, že bude lepší vyhnout se praktikám tohoto druhu, aby zmírnili své energetické jevy. S nabývající intenzitou energie v těle je proto třeba najít způsoby, jak ji vyjádřit, místo abychom se jí bránili stažením. Pomáhají při tom tanec, zpěv, běh, pohyb, cvičení a různé tvůrčí aktivity.
Nohama na zemiPo hlubokych transpersonalnich procesech dosazenych telesnymi terapiemi, rizenou predstavivosti ve zmenenych stavech vedomi, hypnogogickymi stavy a podobnymi procesy je vhodne provadet tez uzemnovaci praktiky, ktere cloveka plne vraceji zpet do uvedomeni tela a orientace v bezne realite. Pokud nekdo prochazi mystickymi stavy, casto mu lide vycitaji, ze ma "hlavu v oblacich". To je jasnym znamenim, ze je treba naucit se lepe uzemnit v pozemske urovni reality. Terapeut mu v tom muze pomoci napriklad tim, ze uchopi jeho chodidla, zatimco klient se soustredi na dech po cele jeho draze, az k chodidlum. Pro klienta ale muze byt uzitecne i to, ze ho vedeme k tomu, aby se ucil vedome chodit, tezce naslapovat, tancit nebo predstirat, ze ma lvi tlapy, kterymi objima zemi. Uzemneni muze mit i jednoduchou podobu posezeni u salku caje a diskuse o prakticke integraci zkusenosti do kazdodenniho zivota. Lze jej provest rovnez pomoci nejake vizualizace, napriklad napodobovanim dubu, s pazemi natazenymi vstric slunci a koreny (energie protekajici chodidly) zapustenymi do zeme. Take ho docilit pri objimani stromu, praci na zahrade nebo s keramickou hlinou, hneteni testa, peceni, kdyz budeme provozovat atletiku, turistiku nebo stavet hrady v pisku.
Chceme-li zit tak, abychom dosahli duchovnich vhledu a spojili se s hlubsimi vrstvami sebe sama, musime byt telesne i psychicky silni, aby se nam spokojene zilo na teto planete. Bez toho muzeme prozivat dezorientaci, nadutost nebo velke uzkosti. Ze zivotopisu nekterych krestanskych mystiku i ze zaznamu psychoterapeutu, kteri leci anorexii a dalsi nemoci spojene s popiranim vlastniho tela, je zrejme, ze lide, kteri se po cela leta snazi oddelit ducha od tela, jsou casto velmi nemocni a dokonce predcasne umiraji. Pristupujeme-li s uctou k ukolum kazdodenniho zivota a pecujeme-li o zdravi svych tel, jsme silni a jsme schopni prenest vliv duchovniho uvedomeni do lidske dimenze. Impulsy vedouci k hladoveni a extremni askezi se nepochybne vynoruji z demonickych nebo temnych stranek teto zkusenosti, ktere ani nejsou tolik spojene s transcendenci, ale jsou projevem nenavisti k lidskemu stavu jako takovemu. Opravdove osviceni prinasi schopnost prijimat a ctit celou lidskou existenci a soucitit se vsemi jejimi omezenimi.
Poradek, disciplina a pravidelny zivotni rytmus v duchovni komunite, jakou je asram nebo klaster, maji prakticke opodstatneni, protoze nuti lidi se sklony k mystickym nebo eterickym stavum vedomi plnit ukoly, ktere opet zapojuji telo a mysl do bezne zivotni zkusenosti. Krome toho zodpovedne duchovni komunity propaguji umirneny a moralni pristup k zivotu a zivot venuji praci pro ostatni, coz podporuje psyche v procesu Kundalini. Obecne mohu rict, ze lide, ktere jsem poznala a kteri zili podle urciteho radu, pracovali nebo meli rodinu, podle vseho prijali tyto vyssi energie lepe a snaz nez ti, kteri nemeli nic jineho, cim by zamestnavali svou mysl. Prehnana organizace zivota by byla v prubehu intenzivniho duchovniho probuzeni nesnesitelna, ale mirna disciplina a pravidelna prace maji nesmirny podpurny ucinek.
Nejsou-li lide nachazejici se v procesu Kundalini spokojeni se svym zivotnim stylem, pocituji casto vnitrni potrebu ucinit zmeny, ktere lepe vyhovi jejich fyzickym a emocionalnim potrebam. Nekdy dochazi i k zasadnim promenam, kdy lide zanechaji sveho zamestnani, prerusi vztahy a opusti domov a prestehuji se na pobrezi oceanu nebo do lesu, do Indie nebo tam, kam je to tahne. U lidi, kteri se rozhodli takto jednat, jsem mela moznost pozorovat takove odhodlani, jako by je do viru jejich osudu strhavala neviditelna sila. V takovych pripadech prospiva pritomnost ci rada silneho duchovniho ucitele nebo pruvodce, rozhodnuti chovat se racionalne pri peci o sve fyzicke telo a pomoc pratel nebo lidi, kteri chapou, co se deje.
Obecná doporučeníVubec me neprekvapuje, ze lide z moderni zapadni kultury s jejich predsudky, lpenim na smyslovych pozitcich a nedisciplinovanem zivotnim stylu mivaji takove potize s efektivnim zvladanim energie Kundalini. Pozitivni zkusenosti Kundalini lze snaze dosahnout diky radne peci a kontrole. I obyvatele asramu vsak zazivaji celou radu potizi, ackoli pevna struktura asramu nebo duchovni komunity je protikladem svetske spolecnosti a je navrzena tak, aby usnadnila hladky pruchod duchovnimi procesy. Vetsina z nas by nesnesla, aby musela omezit svou svobodu jist a pit, co se nam zlibi, uzivat si sve sexuality, ridit se svymi naladami, drzet se vlastni predstavy o smyslu zivota, prestoze nas laka prislib duchovniho osviceni. Obecne je pro nas velmi bolestive, pokud nas fyzicke aspekty Kundalini nuti prehodnotit a preorganizovat zivot. Nekteri ale chteji jen nalezt zpusob, jak cely proces zastavit. Toho lze dosahnout plnym ponorenim se do viru svetskeho zivota. Je vsak velmi pravdepodobne, ze takove jednani by zanechalo pocit ztraty hlubsich korenu.
Pravdepodobne se vetsina lidi, kteri nenasleduji jogu nebo jinou duchovni tradici, pokousi nalezt kompromis mezi uctivanim duchovniho impulsu a zivotem se svetskymi pokusenimi a hledaji pomalu prechod, ktery uspokoji potreby hlubsiho Self. Na zaklade informaci uvadenych pozorovanymi subjekty a v literature se zda, ze pokud je clovek ochoten vydrzet a zaclenit do sveho zivota novou rovnovahu a novou energii, fyzicke priznaky nakonec pominou. Obecne lze doporucit, aby se clovek venoval jogicke praxi, vedl disciplinovany zivotni styl, umirnene se stravoval a nepozival stimulanty a maso, aby mel nekompromisni postoj k negativnim zvyklostem a vztahum, vyhybal se nadmernemu podrazdeni a udrzoval klidnou mysl.
Krome toho muze clovek zacit objevovat praci s telem a ruzne metody sebevyjadreni, aby s jejich pomoci otevrel bloky v telesnem systemu nebo uvolnil napeti. Nekterym z pozorovanych osob pomohlo, ze energii poskytly dostatek casu k tomu, aby protekala, misto aby se pokousely ji kontrolovat nebo zastavit. Docilily toho pri kazdodennim pravidelnem odpocinku nebo meditaci. Vytvorime-li si s energii vztah, mluvime-li s ni jako se spojencem ci pritelem a uvolnime-li se v ni, muze nas privest k blazenosti. Mnozi z nas nejsou prizpusobeni vysokemu energetickemu naboji v tele a brani se mu nebo reaguji, jako by byl bolestivy. Muzeme-li se spojit s touto energii a rozsirit sve vedomi, abychom ji obsahli, zjistime, ze je zdrojem slasti. Lze pouzit paralelu s orgasmickou zkusenosti: muzeme ji odmitnout, anebo s ni plynout. Tataz zkusenost muze byt pocitovana jako bolestiva i slastiplna. Jakmile v sobe vybudujeme duveru v proces, budou energeticke fenomeny jen velmi zridka bolestive. Bolest je casto nasledkem kontrakce nebo se objevuje ve chvilich, kdy se energie pri svem pohybu pokousi prekonat zraneni nebo velke bloky v tele.
Na zaklade zkoumanych pripadu lze usuzovat, ze v prubehu obtiznych fazi procesu Kundalini by lide nemeli zustat osamoceni. Krisnamurti trval na tom, aby u nej v techto chvilich sedeli dva pratele, dokonce i kdyz na proces nijak nepusobili, nezasahovali do nej, dokonce mu ani nerozumeli. Obcas, kdyz citil nutkani bezet nebo kdyz se postavil a kvuli intenzivni bolesti padl jako podtaty na zem, zabranili tomu, aby si ublizil. Krsna, rosi Kennettova i Goel take zduraznovali vyznam lidi, kteri s nimi zustali v prubehu procesu. Muktananda, Tweedieova a Radha byli zavisli na podpore svych guruu. Ja verim, ze jednou z nejdulezitejsich veci, ktere muze terapeut nebo pritel udelat, je vytvorit podpurne prostredi a plnit ulohu ticheho, neposuzujiciho pozorovatele nebo dobreho posluchace. Tem, kdo takove pratele nebo partnery ve svych zivotech maji, se v kazde krizi dostava nesmirneho ujisteni a podpory.
Pokud ma nekdo nemoc, ktera podle vseho souvisi s Kundalini, je samozrejme velmi dulezite, aby ji posoudil lekar. Nelze-li ovsem stanovit diagnozu, zrejme nejlepsim resenim je lecbu na rozumnou dobu oddalit. Leky a diagnosticky chirurgicky zakrok mohou jen potize pacienta s Kundalini zhorsit. Nekdy Kundalini vyvola skrytou nemoc, kterou je treba lecit. Telesnym systemem take mohou spontanne probehnout priznaky, jejichz pricinu nelze stanovit. Prave proto je tak dulezite, aby lekari meli alespon zakladni znalost tohoto procesu.
Uvolneni energie a dalsi stavy, jako napr. navaly horka a chladu nebo stravovaci potize maji tendenci periodicky se objevovat a pak spontanne pominout. Nekteri duchovni ucitele, jako napr. Ramakrsna, Krsna, Krisnamurti, Muktananda, rosi Kennettova a Irina Tweedieova, se jistou dobu potykali s extremnimi potizemi a mnozi lide ze Zapadu se zminuji o tomtez. Jini pocituji jenom minimalni nepohodli. Muzeme jen spekulovat o faktorech, ktere jsou duvodem techto rozdilu. Mohou souviset s rychlosti nebo hloubkou probihajiciho probuzeni, delkou jogicke nebo jine duchovni praxe, schopnosti mozku reagovat na energeticke zmeny, intenzitou odevzdani se procesu, vyspelosti nebo stabilitou zivotniho stylu cloveka, typem osobnosti, predeslymi psychologickymi a fyzickymi stavy, predchozi terapii nebo praci s telem, zasahem gurua, ktery dohlizi na proces, druhy karmy, kterych je nutne se zbavit, poctem minulych zivotu, v nichz mel clovek zkusenosti Kundalini, a dalsimi faktory mimo nase chapani. Bylo by zajimave srovnat zkusenosti lidi, kteri dvacet let praktikovali jogicke asany a pranajamu, se zkusenostmi stejneho poctu osob, ktere se joze nevenovaly.
Verim, ze k otevreni nedochazi nahodne, ale ze probouzeni ridi nejhlubsi jadro vnitrniho Self. Nicmene je velmi pravdepodobne, ze ti, kdo se nachazeji v pocatecnich stadiich tohoto procesu, nemusi mit stejne zazitky jako lide ve stadiich pozdejsich a ze ti, kdo maji vazne psychologicke problemy, mohou byt timto vybuchem energie pohlceni. Tato energie nuti cloveka, aby prostrednictvim telesne a emocionalni transformace dosahl uplnosti a nikdo nikdy netvrdil, ze lze u jakehokoli jedince predpovedet jeji nacasovani nebo vysledek. Je to setkani s bozskym, a schopnost osobnosti rozeznat a integrovat takove shledani ma obrovsky vliv na dalsi rozvoj psyche.
Kundalini je doslova had nebo hadí síla, tato duchovní síla sídlí v každém člověku a bývá zobrazena jako svinutý had spočívající na dolním konci páteře. Je-li tato síla probuzena, pak vystupuje vzhůru, prochází energetickými centry (čakrami) energie a její působení se projeví ve formě duchovního poznání a mystických zkušeností.
Co je to KundaliniPři normálním tělesném a duševním stavu jednotlivce jsou funkce Hadí síly ztlumeny až k minimu a nemohou být ovlivněny jeho vůlí. Avšak soustavným cvičením tělesným i duševním, tj. pravidelným a řízeným dýcháním, jógovými pozicemi, stahováním a stlačováním různých vnitřních orgánů (bandhy a krije), soustředěním, meditací a kontemplací, lze, jak tantrikové úspěšně činí, Hadí sílu probudit a povzbudit ji, aby z Múladhary stoupala Sušumnou do vyšších čaker. Čím výše Hadí síla vystoupí, tím větších schopností člověk nabude, neboť Hadí síla dráždí čakry, do nichž vstoupí, ke zvýšené činnosti.
Nervová soustava
Ústřední nervová soustava našeho hmotného těla sestává z míchy, která vede k mozku. Jejím energetickým ekvivalentem je Sušumna, vertikální sloupec, v němž se nachází sedm čaker. Paralely mezi touto fyzickou a metafyzickou strukturou jsou mimořádné. Funkcí míchy je přenášet impulzy mezi mozkem a ostatními částmi těla, sušumna převádí univerzální životní sílu mezi čakrou Sahasrárou a čakrou Múladharou. Každá čakra je zakotvena v Sušumně zepředu i zezadu. Na tradičních vyobrazeních, kde jednotlivé čakry představuje lotosový květ, vycházejí okvětní lístky každé čakry na přední části těla, zatímco řapíky vyrážejí vzadu. Řapíky obvykle zůstávají zavřené a vykazují zápornou polaritu, zatímco okvětní lístky po řadě vibrují, rotují ve směru či proti směru hodinových ručiček a také se otevírají nebo zavírají. Jejich polarita je kladná.
Kundalini a čakry
O průchodu čakrami se hovoří jako o „vzestupu Kundaliní“. Kundaliní je hadí bohyně, na kresbách často zachycená jako třiapůlkrát ovinutá kolem čakry Múladhary. Podle hinduistické tradice se probuzená Kundaliní vydává na cestu ke koruně (Sahasráře) a postupně pronikne všemi čakrami. Jakmile dospěje k cíli, jedinec dosáhl osvícení. Nejvyšším cílem této cesty čakrami je ocenění našeho Vyššího já: nalezení boha v nás.
Kundaliní začíná svou pouť čakrami v první čakře, pojmenované Múladhara. Její sanskrtský název znamená „kořen“ nebo „oporu“ a znázorňuje se jako lotosový květ se čtyřmi lístky okružujícími trojúhelník, jehož vrchol, vsazený do čtverce, směřuje k zemi. Ve složitějších verzích se symbol bohyně Kundaliní – stočený had – ovíjí kolem falu či lingamu, který představuje mužskou sexualitu. Ženská sexualita je umístěna především ve druhé čakře – Svadhištháně. Podle hinduistické tradice Kundaliní stoupá čakrami a každou postupně probouzí, až nakonec dosáhne Sahasráry, čímž dochází k „osvícení“.
Aby ženy nezůstaly zkrátka, musí mít zase mírnou výjimku. U žen je sídlo spící Kundaliní podle klasických textů umisťováno do druhé čakry, Svadhišthány. Svadhišthána znamená „sladkost“ a skutečně je spřízněna s tím, co život činí sladkým – se slastí, sexualitou, výživou, pohybem a změnou. Hinduisté ji znázorňují lotosem se šesti lístky, obsahujícím bílý kruh, který symbolizuje vodu jakožto element, a světlemodrý srpek měsíce, mezi jehož cípy se nachází „makara“ s rybím ocasem, svinutým jako Kundaliní. Tento vodní tvor představuje pohlavní touhy a vášně, které mohou být nebezpečné, ale pouze v případě, že je opomíjíme nebo potlačujeme.
Některé texty v Evropě se snažily ztotožnit pozice jednotlivých čaker s plexy, s nimiž čakry sousedí, nebo v jejichž blízkosti se nachází. Považujeme tyto pokusy za násilné podrobování učení starověkých indických Mistrů novodobému pojetí lidské anatomie. Domníváme se, že není možné ztotožňovat filozofii čaker s umístěním jednotlivých nervových plexů, jak se o to někteří autoři snaží (například Múladharu čakru ztotožňují s kokcygeálním (pánevním) plexem).
Šedá hmota se v míše vyskytuje po celé délce páteře, ale její vrstva je vždy silnější v místech napojení spinálních nervů. Mícha totiž není pouhou spojnicí mezi mozkovými centry a periférií, ale sama představuje skupinu nezávislých nervových center. Je zároveň komunikačním kanálem i nezávislým systémem, který řídí důležité funkce celého systému.
Zde můžeme Sušumnu vzdáleně připodobnit k páteřnímu kanálu, naplněným mozkomíšním mokem a Idu a Pingalu vidět jako svazky nervových vláken, tvořících systém sympatiku a parasympatiku.
Síla KundaliniHadí síla, Kundaliní, je prostředek, nástroj, jímž ten, kdo ji zdárně probudí, může ovládat a kontrolovat tělesné funkce, řízené jinak výhradně vegetativním, autonomním nervstvem. Normální smrtelníci Hadí sílu neovládají. Probuzení Hadí síly je výsledkem tělesného i duševního úsilí, jímž jednotlivec ovládne svůj vegetativní nervový systém a je schopen ho podle své vůle řídit.
Je zajímavé, že jako doba nutná pro vlastní intenzívní přípravu k zasvěcení je v různých civilizacích i kultech udávána doba čtyřiceti dnů. Tato doba je zřejmě objektivně stanovena podle lidských duševních zákonitostí trvalejšího rázu, protože se objevuje v nejrůznějších kulturních obdobích a není vázána na nápadnější astronomický nebo fyziologický úkaz (menstruace, měsíční fáze). Čtyřicet dní se postil Mojžíš na Sinaji před zjevením Desatera, čtyřicet dní se postil Ježíš před vstupem do veřejného života, čtyřicet dní se udává jako nejkratší doba, ve které může hathajogín vzbudit Hadí sílu Kundaliní.
Výsledkem probuzení Hadí síly je ovládnutí těla, životních pochodů a myšlení. Tyto metody nesmírně zvyšují odolnost, pasivní stránku tělesné síly, a vedou dokonce k ovládnutí tělesných ústrojí řízených vegetativním systémem. Ovládnutím těla a jeho fyziologických funkcí je pak možné příznivě ovlivnit i emotivitu, afektivitu a myšlení.
Jak jsme již uvedli výše, svislou osou čaker je Sušumna, procházející jemnohmotným tělem v místech, kde se nachází páteř. Po stranách páteře vlevo je Ida, vpravo Pingala. Cílem jógových cvičení je probudit Hadí sílu, spící v Múladháře, a přinutit ji stoupat vzhůru průchodnou Sušumnou. Hadí síla má různé podoby: neprobuzená se nachází v plodivé síle. Pročištěná a přeměněná po výstupu do Sahasráry se nazývá „ódžas“ – oblak ctnosti. V pozdním jógovém textu Górakšataka se říká: „Tak, jako se dveře otvírají klíčem, tak jogín otvírá dveře vykoupení tím, že hathajógou osvobodí Hadí sílu.“
Probouzení KundaliniHadí síla se probouzí ásanami a rytmickým dýcháním. Její vzestup je provázen pocity tepla. Pomocí rytmického dechu se v organismu všechny složky seřazují. Všechny buňky těla se obracejí jedním směrem. Celé tělo se stává nabitou baterií či akumulátorem. Vivékánanda Hadí sílu přímo přirovnává k elektřině o vysokém napětí. Zároveň varuje, že je Hadí síla pro neznalého a nepřipraveného stejně nebezpečná jako elektřina.
Romain Rolland popisuje Rámakrišnovu zkušenost takto: „Jakmile ta stoupající Energie dospěla k hrdlu, nemůže už člověk mluvit a slyšet o ničem jiném než o Bohu. Potom je už úplné ticho. V Ádžně dochází v samádhi k vizi parámátmanu. Jediný hebký závoj dělí od absolutna. Zdá se vám, že se v něm rozplýváte, ale není to pravda. Odtud je možné sestoupit zpět do Anáhaty, níže už ne. Obyčejně je třeba 21 dnů k výstupu z Anáhaty do Sahasráry, kde je slyšet ÓM, úhrnný zvuk, který v sobě zahrnuje nesmírnou symfonii vesmíru.“
V poslednich letech se mnozi pripady osob zijicich v zapadni spolecnosti, kterym se probudila energie Kundalini. Bud k tomu doslo spontanne, nebo v dusledku urcitych duchovnich praktik ci terapeutickych procesu. Tuto erupci duchovniho vedomi muze ovlivnit cela rada faktoru, vcetne skutecnosti, ze meditace a cviceni zamerene na ziskani energie jsou rozsirene a dostupne zapadni spolecnosti od 30. let 20. stoleti. Tehdy je zpopularizovali takovi jogini z Vychodu, jako jsou Paramahansa Jogananda (krija-joga) a Svami Vivekananda. Od te doby prineslo mnoho ucitelu z Indie, Tibetu, Ciny, Japonska a islamskych zemi jogicke, tantricke, buddhisticke, zenove a sufijske praktiky.
Klasicke posvatne texty naznacuji, ze tyto metody pripravuji telo a mysl na zkusenost a integraci zmeneneho stavu vedomi, ktery promeni duchovni, fyzicky i citovy zivot. Vsechny opravdove meditacni procesy, dokonce i v tradicich, ktere nepopisuji ani nepodporuji zkusenosti s energii Kundalini, podporuji transpersonalni stavy vedomi. Nekteri lide sice medituji s vedomym zamerem probudit Kundalini, pro mnoho dalsich jsou vsak projevy teto energie nevysvetlitelne, protoze probuzeni Kundalini neni soucasti duchovni tradice, kterou nasleduji.
Krome tisicu lidi zabyvajicich se meditaci nebo jogickymi dechovymi cvicenimi (pranajama) bez sebemensiho pochopeni hloubek, do nichz je jejich praxe muze zavest, objevuji mnozi dalsi i nove formy terapii a prace s telem, jez vyuzivaji dech zpusoby podobnymi starovekym technikam jogy, ktere byly zamereny na probuzeni Kundalini. Jini zase zazili zmenene stavy vedomi pod vlivem psychoaktivnich latek, jako jsou LSD nebo MDMA, ktere mohou otevrit vedomi radikalnimu duchovnimu probuzeni. Zkusenosti s psychedeliky vsak duchovni ucitele obecne neuznavaji jako platne mysticke zkusenosti. Presto se vsak mnoha lidem jejich pricinenim otevrela mysl vuci velkemu potencialu moznosti lezicich necinne v psyche. Tyto zkusenosti a vhledy ocenila take rada ruznych autoru duchovnich knih, protoze je privedly k hledani duchovni perspektivy a ke snaze o nalezeni bezpecnejsi cesty vedouci k rozsireni a stabilizaci tohoto druhu zazitku.
Nejenom duchovni ucitele, ale i psychoterapeuti, lecitele, fyzioterapeuti a mnoho dalsich odborniku propaguji meditacni praxi, ruzne druhy tantrickych praktik, nacvik mimotelnich zkusenosti a metody prace s dechem, jako jsou znovuproziti porodu (rebirthing), holotropni a radiancni dechova terapie (Radiance Breathwork), reichianskou a neoreichianskou praci s telem. Rovnez jsou bezne dostupna cviceni hatha-jogy, kurzy aikida a tchaj-ti a dalsi podobne aktivity. Vsechny tyto praktiky vedou k aktivaci a zesileni jistych druhu energii, ktere jsou do te doby v telesnem systemu skryte nebo mene aktivni. Procesy hluboke relaxace, zpetna vazba (biofeedback), rizena imaginace a jemnejsi styly prace s telem mohou rovnez hluboce ovlivnit energeticky system jemnohmotneho tela, v nemz je Kundalini hlavnim cinitelem. Nekteri terapeuti a sociologove, kteri zkoumali zazitky klinicke smrti, se zminuji o radikalnich zmenach energie a vedomi, ktere je casto provazeji. Jini vedci mluvi o lidech, kteri se podle vseho duchovne probudili skrze sny. Harrisuv pruzkum verejneho mineni z roku 1988 prokazal, ze temer 4,5 milionu Americanu medituje. Pravdepodobne vetsina techto lidi zkusila nejakou z techto metod, ktere mohou probudit duchovni Bytostne Ja neboli energii Kundalini.
Probouzeni Kundalini na Zapade je snad tez obecnou psychickou reakci na rostouci deziluzi a strach z tradicnich modelu moci a uspechu v zapadni spolecnosti, jez se v tomto useku lidskych dejin vyskytuji stale casteji... reakci na strach ze smrti, nuklearni ci prirodni katastrofy, odcizeni a osamoceni. Duchovni vedomi a nadeje tak prirozenym zpusobem vyvazuji temne predstavy. Vedomi bolesti a utrpeni ve svete motivovalo Buddhovo hledani, a je stale tezsi a tezsi potlacovat toto vedomi a vyhybat se mu.
Vsechny tyto faktory -- experimenty s ruznymi metodami (zvlaste s meditaci) a hluboky zajem o smysl zivota -- nalezneme v pribezich lidi, u nichz se projevily priznaky Kundalini. Nikdo vsak nemuze predvidat, komu se tuto energii podari probudit. Je to zrejme predevsim otevrenost mysli, srdce a tela, co tento proces podporuje. To znamena, ze pomaha, jsou-li psychologicke a emocionalni konflikty minimalni a telo je bez bloku a napeti. Je tedy dobre co nejmene ulpivat na svetskych zajmech.
Vasniva laska k bozske Bytosti nebo k duchovnimu pruvodci, ktereho clovek treba nikdy ani nevidel, muze rovnez vest k teto zkusenosti. Dukazem jsou okouzlujici basne a pisne na oslavu boha psane bhaktickymi a sufijskymi basniky. Oddanost je bezpochyby tez cestou rady krestanskych mystiku.
Probuzení pod dohledem Mnozi lide se probudi pote, co obdrzeli saktipatu. V nekterych tradicich, nejvyrazneji pak v joze mistru (siddha-joga), je Kundalini aktivovana guruem. Po predani muze seminko v zakovi necinne odpocivat a probudit se v pravy okamzik, treba az o mnoho zivotu pozdeji. Nektere skoly jogy uci, ze je mozne pripravovat se na tento proces cele zivoty, ale ze samotne probuzeni je aktem milosti.
Podle stare tradice je zak, jenz v sobe probudil Kundalini, vzdy pod dohledem ucitele nebo gurua, ktery vidi do povahy kazdeho zasvecence a umi rozpoznat jeho jedinecne potreby. Proto klasicka literatura nepojednavala o problemech spojenych s probuzenim Kundalini a neobsahovala ani obecna doporuceni, jak tyto problemy resit. To neznamena, ze v minulosti nedochazelo ke komplikacim, zvlaste u jednotlivcu, kteri nasledovali jogickou praxi bez dozoru. Napriklad v zivotopise Gopi Krsny, publikovanem v roce 1974, je popsano mnoho traumatickych priznaku a autor byl posleze velmi prekvapen, ze se tisice lidi ztotoznilo s jeho potizemi a pisemne jej zadalo o radu ohledne svych vlastnich zazitku.
Praxe vedouci k prime zkusenosti "boha" neni novou ani radikalni myslenkou. Je to v podstate jedno z nejstarsich cviceni zaznamenanych ve starovekych posvatnych textech. Je tez zakladnim kamenem mnoha samanskych ritualu. Pro kazdeho, kdo byl vychovan pod vlivem zapadni psychologie a nabozenstvi, ktere povazuji ego za centrum individualniho ja a uprednostnuji archetyp boha, jenz je mytem o vsevedoucim a soudicim otci, je to ovsem radikalni duchovni hnuti. Podle tradicni zapadni psychologie je vira vyjadrenim regrese do stavu ditete (podrizenost otci nebo splynuti s matkou) a pro fundamentalisticke krestany jsou introspekce a zmenene stavy vedomi plne rizika, a proto zla, protoze mohou vest k jinym nez doktrinalne urcenym zkusenostem. Takove postoje vsak nemohou podporovat lide, kteri se hluboce ponorili do zkoumani sve psyche a nalezli zde nalehavou potrebu duchovniho osvobozeni ci touhu poznat boha primo, coz je "paradoxne" smeruje jeste hloubeji, az jejich poznani presahne vedomi formy a myslenky.
Mnoho lidi prozkoumava staroveke cesty Vychodu, ale tez objevuje nove metody, jez vedou k nalezeni duchovniho smyslu a integrace. Lide ze Zapadu maji moznosti a zajem experimentovat a aktivne hloubat v tajich vedy nebo nabozenstvi bez ohledu na nasledky. Nekteri velmi intenzivne praktikuji to ci ono, jen aby povzbudili probuzeni Kundalini, a veri, ze jim to prinese mir, blazenost, transformaci, moudrost, moc nebo jine vyhody.
Zkušenosti mých přátelDiky svemu vyzkumu a praci transpersonalniho psychoterapeuta casto poznavam nove pratele a klienty, kteri za mnou prichazeji, aby mluvili o radikalnich zkusenostech vlastniho duchovniho vynoreni. Obecne se jedna o pricetne a racionalni jednotlivce, kteri mluvi o energii, mimotelnich zkusenostech, zmahajicich telesnych a emocionalnich potizich, transcendentnich nebo spontannich sexualnich zazitcich, vesteckem uvedomeni, vedomi, svetle a blazenosti. Zapasi se vsemi nevyhnutelnymi stavy, ktere se objevuji pri konfrontaci transpersonalniho nebo kolektivniho Bytostneho Ja s individualnim ja ega. V kulture, ktera je natolik zaneprazdnena ekonomikou a konflikty, ze nedokaze vzit na vedomi existenci mystiky a ponizuje ji na omyly bezvyznamnych a mozna i "dysfunkcnich" svetcu z cirkevnich dejin, se snazi vytvorit si duchovne orientovany zivotni styl a udrzet jednotici perspektivu.
Ti, kdo maji tyto zkusenosti, formuji tichou alternativni kulturu jednotlivcu, kteri si uvedomuji, ze vedomi ega je jenom casti lidskeho potencialu, a to casti mensi. K tomuto poznani dospeli prostrednictvim duchovni praxe, meditacnich programu, zazitku klinicke smrti nebo v dusledku prace s dechem ci telesnych terapii zalozenych na reichianskych postupech, akupresure a biofeedbacku. Nekteri z nich se probudili uprostred noci s pocitem, ze byli zasazeni elektrickym proudem a nyni prekonavaji sami sebe ve snaze pochopit, co se jim to vlastne deje. Maji-li velmi otevrene srdce, mohou se nekontrolovane zamilovat, i kdyz jejich laska neni vazana k objektu, pokud ovsem nemaji vizi Jezise, Krsny nebo jineho pruvodce ci svetce, na nehoz by svuj cit projektovali. Nekteri citi, ze je nabiji nejaka masivni energie, a pote nasleduje vyprazdneni a vycerpani. Jini citi, ze se milovali s bozskou bytosti anebo zazivaji "vesmirne orgasmy".
To vse preorientuje duchovni zivot a zvyklosti jednotlivce, a takto pozmeneny zivot je dalsim aspektem radikalni spirituality. Je to spiritualita celku telo-mysl-duse, a jakmile je tento utvar plne angazovan, meni se definitivne nazory cloveka na svet a sebe sama. Podle Gopi Krsny se v probuzeni skryva potencial, jenz muze zmenit cloveka v genia majiciho pristup k universalni moudrosti a inspiraci. Veril, ze je to dusledek hlubokych biologickych zmen v mozku, k nimz muze dojit v prubehu let, kdy clovek prochazi timto procesem, a vnimal to jako nadeji pro budoucnost planety.
Práce s energií v různých kulturách
Existuje mnoho dukazu, ze koncept duchovniho probuzeni neni jenom fenomenem jogicke zkusenosti, ale ze se jedna o proces, ktery je znam v ruznych kulturach, kde se lide zabyvaji mystickymi nebo okultnimi praktikami. Takove praktiky jim umoznuji spojit se s energii, svetlem a zmenenymi stavy vedomi, aby dosahli toho, co lze obecne definovat jako energie transformace. Odkazy na takove zkusenosti lze najit v mystickych esoterickych naukach a praktikach mnoha kultur: asyrske, egyptske, keltske, recke, taoisticke, tibetske, zidovske, kultury americkych indianu, aljasske, australske, havajske, africke i latinskoamericke. Priklady vyuziti techto prostredku nalezneme v samanismu, gnosi, sufismu i krestanske mystice. Theosofove, svobodni zednari, rosenkruciani a alchymiste tez prokazatelne disponovali tajnymi praktikami urcenymi k probuzeni energie.
Studiem mnoha pripadu probuzeni Kundalini v literature a po desitkach osobnich rozhovoru jsem dosla k zaveru, ze tato zkusenost casto prichazi v nekolika fazich. Vetsina lidi hovori o uvodni zkusenosti s projevujici se sil nou energii a duchovnim vedomim, blazenosti nebo zkusenostmi samadhi leta pred intenzivnejsim a narocnejsim setkanim s Kundalini. Tyto uvodni zkusenosti nebo obcasne pohyby a uvolneni energie mohou byt spontanni pripravou jedince na pozdejsi probuzeni. Prestoze mnohe praktiky slouzi jako priprava k probuzeni, existuje jen malo dukazu, ze ve vetsi mire zpusobuji probuzeni Kundalini. Podle vseho nelze opomenout faktor urcite "milosti" nebo psychicke pripravenosti, na coz ma aspirant jen maly vliv.
S pranickou energii a Kundalini je spojovano mnoho zkusenosti a mnoho kulturnich a duchovnich praktik stoji za to zkoumat, aby se prokazala universalnost tohoto procesu. Nejdukladneji a nejsvedomiteji vsak tyto udalosti popsala jogicka svata pisma, ktera nabizeji uceni, jak temto zkusenostem porozumet
Syntéza východních a západních duchovních zkušenostíTato kniha je syntezou konceptu duchovnosti a jemne fyziologie z Vychodu s novymi zkusenostmi objevujicimi se nyni na Zapade.
Neprimo tez resi otazku, jak se mohou vedomi ega a duchovni uvedomeni propojit v jedinci, ktery citi, ze je vtazen do poznavani Bytostneho Ja, ale zaroven je polapen zmatkem spojenym s rozpoustenim vedomi ega, a to navic ve spolecnosti, ktera na takovy proces pohlizi jako na silenstvi. Predstavuje nove se vynorujici paradigma, jez vyuziva vychodnich i zapadnich moznosti k zapojeni transpersonalniho Bytostneho Ja a nabizi nove modely zkusenosti a integrace duchovniho vedomi. Vychodni nauky jsou bohate na vyklady nadvedomych prvku lidske psyche. Zapadni teologove a psychoterapeuti musi ustoupit od zkostnateleho ulpivani na zapadnich perspektivach a otevrit se moznosti, ze hluboky vhled do duchovnich zalezitosti existoval tisice let pred Kristem. Je mozne, ze se lide ve staroveku zabyvali temito cestami a branami k Bytostnemu Ja mnohem vice nez moderni intelektualove, vedci a duchovenstvo, kteri od dob krizackych vyprav prosazovali ovladnuti vesmiru podle svych vlastnich predstav. A je skvele, ze se nekteri mystikove rozhodli ochranovat tuto moudrost az do doby, kdy si dostatecne mnozstvi lidi bude prat integrovat ji zpet do sve kultury.
Na Zapade nyni bezpochyby nastala vhodna doba nejenom k tomu, abychom tuto moudrost ocenili, ale tez k rozvijeni a rozsireni noveho paradigmatu a oziveni ztrapene spolecnosti duchovnim uvedomenim. Ocekavam, ze ti, kdo dnes prochazeji touto zkusenosti, vytvori nakonec novy model byti prinasejici moudrost Vychodu propojenou s experimentalnimi a tvorivymi aspekty Zapadu, a vytvori tak zakladnu pro budouci rozsireni duchovni zkusenosti. Domnivam se, ze jsou predzvesti rozvijejiciho se duchovniho vedomi - coz je paradox, protoze to ve skutecnosti neni nikterak nova, ale nejstarsi a nejtrvalejsi z lidskych zkusenosti.
Lide na Zapade se jen malokdy sveruji s tim, ze probudili duchovni energii, ze maji bozske vize nebo ze jsou vrzeni do viru psychickeho zmatku vyvolaneho Kundalini. A pokud vubec, pak obvykle s jistou davkou tajnustkarstvi, udivu i uzkosti. Zapadni veda ani nabozenstvi jim totiz neposkytuji ani ten nejmensi racionalni kontext k pochopeni a integraci teto zkusenosti. Mozna by chteli vedet, jestli sami sebe neklamou. Zblaznili se? Trpi nejakou nemoci nebo se stali obeti neuveritelneho zertu? No ovšem, vždyť přece nejsou dost "svatí", aby si "zasloužili" opravdové duchovní setkání. Čím déle setrvávají ve strachu, pochybách a sebepodceňování, tím obtížnějsí bude jejich cesta, protože tyto negativní emoce jim znemožňují soustředit pozornost na duchovní rozvoj a mohou vést k vynuceným fixacím na emocionální a fyzické příznaky.
Pripady duchovniho otevreni se na Zapade objevuje v mnoha podobach. Obvykle navazuji na praxi ruznych procesu sebeobjevovani, kterymi se lide ze zapadni civilizace zabyvaji, ale nekdy se objevi bez zrejme priciny ci podnetu. Popisy techto pribehu, shromazdenych behem mnoha hodin rozhovoru, nejsou, na rozdil od tech drive uvedenych, vycerpavajici, protoze tito lide se stale nachazeji v procesu. Nejsou to zadni guruove, duchovni vudci nebo svetci a ani necekaji, ze se jimi stanou. Prozili zkusenosti otevreni, vhledu, vizi, energetickych fenomenu a zmen -- a ziskali novou jistotu a uvedomeni o svem byti -- spojeni se Self v nejhlubsim slova smyslu. Tito lide vsak nadale ziji sve obycejne zivoty a zapasi s pozadavky, jez na ne klade jejich zamestnani, rodina, vzdelavaci system a potreba vlastniho rozvoje. Pro nektere z nich jsou udalosti spojene s Kundalini zalezitosti starou deset nebo dvacet let, tato zkusenost presto nadale ovlivnuje jejich zivoty.
Jedinecnost kazdeho pripadu odrazi jedinecnost lidskeho zivota a naznacuje ruznorodost duchovnich cest, ktere nakonec vsechny vyusti v poznani tehoz transcendentniho Self. V kazdem pribehu muzeme sice pozorovat mnohe jevy spojovane se stavy projevujicimi se v procesu Kundalini, presto nemuzeme s urcitosti tvrdit, ze toto je "klasicke" probuzeni Kundalini. Jasne vsak je, ze kazdy jedinec objevuje neco vetsiho, nez je ego, co prinasi duchovni pokrok ve vedomi a otevira cestu k poznani siroke skaly zkusenosti za hranicemi vsedniho zivota.